Broulykker får politisk bevågenhed

Lastvogne der kører med særtransporter på storebæltsbroen bliver nu et tema for transportministeren. FM Lars Chr. Lilleholt (V) ser gerne, at de farlige transporter får politieskorte fremover.

Arbejdsvilkårene for ledsagebiler til særtransporter får nu politisk bevågenhed.

- Vi har brug for, at de virksomheder, der producerer for eksempel store vindmøllevinger, har mulighed for at transportere deres store vindmøller på vejene. Ellers er det ikke muligt at opretholde produktionen i Danmark, og det vil vi jo gerne, og derfor er det jo helt afgørende, at vi får kigget på de problemstillinger, der kan være i forhold til transporten på landevejene, siger Lars Chr. Lilleholt, MF (V).

Som TV 2/FYN fortalte i går krydser tunge og brede særtransporter jævnligt storebæltsbroen i sneglefart med 10 milometer i timen af hensyn til broens konstruktion.

På trods af meget højtråbende skilte, reflekser og gule blink blev en ledsagebil senest påkørt bagfra 9 august.

- Og så er det bare larm og bulder og lys og blink og blik og glas der flyver overalt, og så står det hele stille. Fuldsrændig musestille, fortæller chauffør Ole Febæk.

Buffervogne eller politieskorte

Ved en tidligere ulykke - blev chaufføren dræbt - og nu bliver ledsagebil-chaufførernes appel båret videre.

De vil gerne bruge de såkaldte buffervogne, der kan absorbere noget af kraften fra påkørslerne bagfra.

- Jeg vil tage kontakt til ministeren på området og spørge ind til, er der nogen mulighed for, at vi kan give mulighed for at man kan bruge de her store puder bag på bilerne, så man kan fratage noget af det stød der kommer. Det synes jeg er helt oplagt, siger Lars Chr. Lilleholt.

Også obligatorisk politieskorte til de langsomme transporter på broen - drømmer ledsagebilerne om - og gerne mod betaling, som kendt fra udlandet.

- I Tyskland tager de jo masser af penge for at køre eskorte, hvis det er vindmøller eller andre ting. Der er politiet altid, når vi kører på motorvej, og det tager de sig betalt for. Det kunne politiet i Danmark også gøre, mener talsmanden for De Danske Følgebiler Erik Jessen.

Oversigt

    Oversigt