I det fynske folks tjeneste

Busoperatør: - Nordfyns Kommune ødelægger det for sig selv

Hans Kæmpe er indehaver af Kæmpes Taxi/Nordfyns Busser.

Den lokale vognmand mistede de nordfynske busruter ved et udbud. Nu advarer han om, at kommunen trækker tæppet væk under sine egne erhvervsdrivende.

Hans Kæmpes busselskab har kørt på de nordfynske busruter i mange år, men fra august er det slut. Så overgår ruterne til Arriva, der netop har vundet udbuddet.
Og Hans Kæmpe er helt på det rene med, at han har tabt en ærlig kamp.

- Vi kan ikke køre til enhver pris, det kan vi ikke.

Med Arrivas tilbud kan Nordfyns Kommune nemlig spare 10% af de årlige udgifter til busruterne, svarende til 1,4 mio. kr.

Men man stikker sig selv blår i øjnene, hvis man tror på det regnestykke, mener Hans Kæmpe. For når kommunen gennemfører sådan et udbud, trækker de ifølge Kæmpe samtidig tæppet væk under deres egne erhvervsdrivende.

Man snakker så meget om, at man vil bevare erhvervene ude i landkommunerne. Men det vil man jo ikke med det her. 

- Man snakker så meget om, at man vil bevare erhvervene ude i landkommunerne. Men det vil man jo ikke med det her. 

Hans Kæmpe spår, at der om få år ikke vil være nogen små taxa- eller busvognmænd tilbage på Nordfyn. Og dermed vil kommunen miste skatteindtægter.

- Arriva lægger jo ikke skattepenge i kommunens kasse, påpeger han.

De konservatives Franz Jul Rohde, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune, beklager Kæmpes tab af udbuddet. Men han fastholder, at konkurrenceudbuddet af lokalruterne gennem Fynbus er den eneste rigtige måde at få den optimale busdrift.

- Det havde været dejligt, hvis de lokale kunne vinde. Men de har haft samme konkurrencebetingelser som de øvrige, siger han. Vi SKAL udbyde tingene gennem Fynbus, som er et selskab, vi selv har været med til at lave for at få en god busdrift. Det ville være mærkeligt, hvis vi ikke brugte vores eget selskab.

Omkring kommunens skatteindtægter deler Franz Jul Rohde ikke Hans Kæmpes vurdering.

- Da vi betalte en højere pris for busdriften, skulle vi jo også inddrive flere skatter for at finansiere det, siger han og fortsætter: Jeg ved ikke, hvor chaufførerne bor, men det kan jo også være, at nogle af dem bor og betaler skat i kommunen.

Hans Kæmpe har erkendt, at slaget om busruterne er tabt. Men han har nu 20 busser stående, som han ikke skal bruge mere. Dem vil han forsøge at sælge.

Og med tabet af ruterne er hans egen pensionsalder rykket nærmere.

- Jeg er 66 år og har kørt i 37 af dem. Jeg kan jo bare gå på pension, når jeg ikke gider mere. Men jeg havde da håbet at køre i 10 år mere.

 

 

Ved du noget? Så send os et tip