I det fynske folks tjeneste

Bycyklerne er stadig ingen succes

Efter et halvt år med billigere bycykler er de tohjulede i brug 74 procent mere i år end sidste år - men det er stadig ikke godt nok, mener Odense-rådmand om cyklerne, der i snit kører en gang per måned.

Turisterne og Odenses 180.000 indbyggere gider ikke cykle - eller også tager de bare deres egen.

I 2009 blev der indkøbt 200 bycykler som en del af en 6,3 millioner kroner dyr satsning, men et par år senere blev cyklerne brugt så sjældent, så priserne blev dumpet fra 20 til 10 kroner per time. Desuden blev det gratis at låne cyklen i den første halve time.

Der er nu gået et halvt år siden de ændringer, og det er faktisk lykkes at få flere til at tage cyklen. I løbet af det sidste halve år har cyklerne været brugt 74 procent flere gange, og det betyder, at de nu bliver brugt 198 gange per måned - det vil altså sige omkring en gang per cykel per måned.

I samme periode sidste år blev cyklerne brugt 114 gange per måned.

Der skal flere bycykler på vejene
Men de tal er stadig ikke tilfredsstillende ifølge den ansvarlige rådmand.

- Det er positivt, at det går i den retning, men det er ikke et tilfredsstillende tal. Det var min forventning, at det ville have givet en større fremgang, siger By- og Kulturrådmand Steen Møller til TV 2/Fyn, der ser frem til at de billige bycykler markedsføres yderligere.

- Der skal endnu mere gang i dem, og det skal der også nok komme. Der har ikke været markedsføring af de billigere cykler, men det kommer snart, lover rådmanden.

Ingen penge i de tohjulede
Han henviser til en aftale med virksomheden AFA JCDecaux, som er ansvarlige for cyklerne, og som skal forsøge at tjene penge på at leje dem ud, samt på reklamer rundt omkring i Odense. Derfor betyder det heller ikke noget for kommunekassen, at gratiscyklerne overordnet set betyder færre indtægter.

- Det var hele ideen i at gøre turen billigere, at flere skulle cykle - så gælder det bare om at få skabt en balance i det. Bycyklerne er ikke sat i verden for at tjene penge, fastslår Steen Møller.

69 procent af alle ture på bycyklerne er nu gratisture.

Ved du noget? Så send os et tip