Campingpladser skal være udkantens fyrtårne

Fynske campingpladser skal udvikles til at blive lokale vækstmotorer. Det er ideen i et nyt projekt, som Destination Fyn Klyngen og Dansk Kyst- og Naturturisme sætter i gang onsdag.

CampOne Bøjden Strand og Marstal Camping på Ærø er med, når en række syddanske campingpladser mødes til workshop i Aabenraa onsdag.

Workshoppen er den første af tre, der skal hjælpe campingpladserne til at udvikle sig til lokale vækstmotorer.

Dansk Kyst- og Naturturisme og Destination Fyn Klyngen mener, at campingpladserne har et uudnyttet potentiale for vækst.

Campingpladserne har en eftertragtet beliggenhed tæt ved skov og kyst. Alligevel har campingpladserne ikke oplevet den samme vækst som de øvrige overnatningsformer inden for kyst- og naturturismen.

Derfor har de taget initiativ til programmet CampVækst.

- Med initiativet CampVækst håber vi at kunne sætte behovet for forretningsudvikling på dagsordenen inden for et erhverv, hvor dette ikke har haft topprioritet hidtil, siger Thomas Kastrup, forretningschef for Destination Fyn Klyngen, en del af Udvikling Fyn.

Campingpladser som på Fyn, Langeland og Ærø har tilsammen over 1,25 million overnatninger om året, og de udgør dermed områdets største overnatningskategori.

CampVækst er udviklet i samarbejde med Campingrådet.

Dansk Kyst- og Naturturisme forventer at gennemføre lignende forløb flere steder i landet.

Fakta om Dansk Kyst‑ og Naturturisme

Oversigt

    Oversigt