I det fynske folks tjeneste

Chips for en halv milliard

Danskerne er vilde med chips og det gav chipsproducenten KIMs fra Søndersø sit bedste resultat nogensinde. I USA har KIMs chips til gengæld ingen succes.

Danskerne er ofte sultne for sjov, viser nyeste regnskab fra KIMs

Chips fra KiMs sælger bedre end nogensinde før. Sidste år omsatte koncernen for en halv milliard kroner, og overskuddet blev på 61 millioner kroner før skat.

Omsætningen faldt dog en smule i forhold til året før, og det skyldes hovedsageligt at virksomhedens satsning på det amerikanske marked floppede totalt. Datterselskabet JK Ventures, der skulle sælge chips med baconsmag til amerikanerne, bliver nu reduceret væsentligt.

Men i Danmark går det fortsat fremad for den fynske chipsproducent.

- Vi står stærkt på det danske marked med et superbrand og har en god udvikling på eksportområdet, men det er en position, der hele tiden skal forsvares. Konkurrencen er hård, og forbrugerne har mange valg derude ved hylderne i detailhandlen, siger Carsten Hänel til Ritzau.

Trods det pæne regnskab så er KIMs fortsat fokuseret på at udvikle nye produkter, og styrke virksomhedens image. 

- Vi har vedtaget en fedmepolitik, der fortæller om vores holdning og handling både indadtil og udadtil, vi har indgået sponsorater, der støtter børn og unge i at dyrke motion, vi reklamerer ikke i forbindelse med børneudsendelser osv., siger Carsten Hänel.

Den fynske virksomhed, der har 227 ansatte og er ejet af norske Orkla, forventer også et godt regnskab for 2006.