I det fynske folks tjeneste

Chokolademager til Kina trods underskud

Underskud på halv million og negativ egenkapital får ikke fynske Konnerup til at skrinlægge Kinaplaner.

2015 var et barskt år for Konnerup Chokolade i Vester Aaby på Sydfyn. Det får dog ikke Konnerups stifter og direktør, Henrik Konnerup, til at slække på ambitionerne.

Den lille virksomhed, der producerer gourmetchokolade til fortrinsvis landets specialbutikker, kom ud af 2015 med et underskud på godt en halv million kroner før skat. Det viser virksomhedens netop offentliggjorte regnskab.

- Det kinesiske marked er jo enormt. Hvis bare vi kan sætte os på en promille, så er det kæmpestort for os.

Henrik Konnerup, direktør, Konnerup Chokolade.

- Vi var hårdt ramt af sygdom i ledelsen sidste år. Det var den primære årsag. I en periode på fire måneder var der kun mig til at holde omsætningen i gang, siger Henrik Konnerup.

Samtidig peger han på, at specialbutikkerne aftager mindre. Det skyldes ifølge Konnerup, at dagligvarebutikkerne er blevet bedre til at føre luxusvarer, og den afsætningskanal er Konnerup endnu ikke så stærk på.

Satser alligevel på Kina

Årets negative resultat har givet selskabet en negativ egenkapital på - 1,9 millioner kroner.

Alligevel klør Henrik Konnerup og hans 18 medarbejdere på med krum hals. Den sydfynske chokolademager vil ind på det kinesiske marked.

- Det kinesiske marked er jo enormt. Hvis bare vi kan sætte os på en promille, så er det kæmpestort for os, siger Henrik Konnerup, som producerer cirka 110 tons chokolade om året fra sin virksomheds adresse i Vester Aaby.

1. januar lyder startskuddet officielt, men i kulissen arbejder Henrik Konnerup allerede benhårdt på sit næste eventyr.

Kineserne er blevet åbnet op for danske fødevarer de seneste år. Nu vil de gerne et spadestik dybere og begynder at efterspørge flere specialvarer. Det er her, vi kommer ind i billedet.

Henrik Konnerup, direktør, Konnerup Chokolade.

- Vi har lige fået den sidste prøve på vores æsker, som er specielt designet til det kinesiske marked,  ind ad døren i går. Så vi er i fuld gang, siger Henrik Konnerup.

Konnerup Chokolade har ligesom mange andre fynske virksomheder tænkt sig at benytte sig af H.C. Andersen i den kinesiske branding.

- Der er jo ikke mange kinesere, der kender Konnerup. Mange ved ikke engang, hvad Danmark er, men de kender H.C. Andersen, siger Henrik Konnerup.

Derfor gengiver de for eksempel figurerne fra H.C. Andersens eventyr på chokoladeæskerne.

Et spadestik dybere

Danske fødevarer er blevet populære i Kina de senere år. Danske produkter er i Kina blevet ensbetydende med høj kvalitet og ikke mindst høj fødevaresikkerhed - noget som virkelig halter i Kina.

04:01

Ekspert: I Kina putter de rotter og bildæk i maden.

Luk video

De senere år har den ene fødevareskandale afløst den anden i Kina.

Derfor tror Henrik Konnerup også på, at hans Kina-ventyr vil lykkes.

- Kineserne er blevet åbnet op for danske fødevarer de seneste år. Nu vil de gerne et spadestik dybere og begynder at efterspørge flere specialvarer. Det er her, vi kommer ind i billedet, siger Henrik Konnerup.

Rotter og bildæk i maden

Succes i Kina er dog ikke noget, man kommer sovende til. Henrik Konnerup skal forberede sig på, at det vil koste både tid og penge, hvis han vil have succes på det kinesiske marked. 

Sådan lyder vurderingen fra Kina-ekspert Christina Boutrup. Hun er journalist og har skrevet tre bøger om Kina.

- Konkurrencen er benhård på det kinesiske marked. En ting, Konnerup skal gører sig klart,  er, at hvis de vil ind på det kinesiske marked, så skal de gå all in. Det er der, pengene skal bruges, og det er der, en virksomheds leder eller ejer skal rejse ud og skabe kontakter, siger Christina Boutrup

Men det kan godt lykkes. Danske fødevarer er nemlig populære i Kina. De seneste år er den danske fødevareeksport ifølge Dansk Industri steget med cirka en milliard kroner om året. Og det er der især én god grund til:

- Danske fødevarevirksomheder er kendt for at være langt fremme med kvalitet og sporbarhed, og det kan kineserne rigtig godt lide, siger Christina Boutrup.

Gamle lædersåler og gamle bildæk bliver smeltet om og tilsat fødevarer. Derfor vil dem, der har råd, vælge noget, de stoler på. Og det er for eksempel danske varer.

Christina Boutrup, Kina-ekspert.

Hun henviser til de mange fødevareskandaler, der jævnligt ruller i Kina:

- Dårlig fødevaresikkerhed er et kæmpe problem i Kina. Hver eneste uge, hver eneste måned hører vi om fødevareskandaler i Kina, hvor man bruger rottekød eller æselkød, der bliver solgt som noget andet. Gamle lædersåler og gamle dæk bliver smeltet om og tilsat fødevarer. Det er den virkelighed, kineserne lever med. Derfor er de også ekstremt kritiske over for deres fødevarer. Og derfor vil dem, der har råd, vælge noget, de stoler på. Og det er for eksempel danske varer, siger Christina Boutrup.

 

Ved du noget? Så send os et tip