I det fynske folks tjeneste

Cyklister får deres egne motorveje

Cyklisterne vil også have veje, hvor de kan køre hurtigt.

Danskerne skal lære at cykle til og fra arbejde. Omkring de store byer planlægges deciderede cykelmotorveje med tre baner hver vej. Også i Odense.

Langt flere danskere skal op på cyklen og lære at cykle til og fra arbejde. Derfor anlægges der nu flere hundrede kilometer nye supercykelveje i og omkring de større byer. Målet er at få op til dobbelt så mange til at tage cyklen til og fra arbejde, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Cyklister hader rødt lys

- Cyklisterne har det som bilisterne, de vil gerne have motorveje. Og de hader at stoppe for rødt lys, fortæller politisk chef i Dansk Cyklistforbund, Lise Bjørg Pedersen.

Hun tror på, at man kan fordoble den andel af transporten i Danmark, der foregår på cykel, fra tre til seks procent.

Service undervejs

I København, Århus, Odense og Aalborg er man i fuld gang med at anlægge eller planlægge deciderede cykelmotorveje, hvor cyklister - i nogle tilfælde med tre baner hver vej - vil kunne komme hurtigt fra forstæderne på arbejde i centrum af byerne.

Undervejs skal cykelfolket kunne få pumpet cyklen, få gratis vand og masser af trafikinformation, ligesom der arbejdes på at skabe grønne cykelbølger og føre cyklisterne udenom eller under krydsende veje.

Det er sundere

- Målgruppen er bilister med mellem 5 og 20 kilometer til arbejde. Dem vil vi gerne have til at cykle i stedet for at tage bilen. Det er både sundt, godt for miljøet og kan løse nogle af trængselsproblemerne i byen, forklarer Maria Helledi Streuli, projektleder på "Cykelsuperstier" i hovedstadsområdet, til Jyllands-Posten.

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.