I det fynske folks tjeneste

Cyklister ligeglade med færdselsloven

Cyklisterne i Odense lever livet farligt. Selvom næsten alle kender færdselsreglerne, så er op mod halvdelen parat til at overtræde forskellige regler i færdselsloven. Mange cyklister kører både over for rødt og undlader at give tegn, viser ny undersøgelse.

-

Cyklisterne i Odense lever livet farligt. Selvom næsten alle kender færdselsreglerne, så er op mod halvdelen parat til at overtræde forskellige regler i færdselsloven. Mange cyklister kører både over for rødt og undlader at give tegn, viser ny undersøgelse.

Det er konsulentvirksomheden COGITA, der har lavet undersøgelsen for Odense Kommune og Odense Politi.

Cykling i gågaden
Cogita har spurt 237 personer om deres holdning og kendskab til fem færdselsregler. Flest cyklister tilsidesætter reglen om cykling i gågaderne. 53 procent af mændene og 35 procent af kvinderne cykler i gågaderne, selvom 75 procent ved det er ulovligt.

Over for rødt
Meget bedre ser det ikke ud, når det gælder om at holde for rødt ved højresving. Her indrømmer 55 procent af mændene og 46 procent af kvinderne, at de ser stort på denne lov.

Tegngivning
Når det gælder om at give tegn i trafikken bryder 37 procent af mændene denne regel, mens 15 procent af kvinderne ikke giver tegn i trafikken.

Når det gælder cykling i forgængerfelt og kørsel mod færdselsretning på cykelstierne er mellem 12 og 23 procent af cyklisterne parat til at bryde loven.

Lovligt at cykle i gågaderne
Odense Kommune har allerede draget en konsekvens af undersøgelsen, idet kommunen forsøgsvis vil tillade cykling på udvalgte strækninger i gågaden - uden for butikkernes åbningstider.

Samtidig gennemførte kommunen i uge 47 en kampagne, der skal gøre cyklisterne opmærksomme på risikoen ved at tage chancer i trafikken.

Undersøgelsen viser, at det især er mænd i tyverne, der bryder de fem færdselsregler.

 

 

 

Ved du noget? Så send os et tip