I det fynske folks tjeneste

Daloon: Kødfrie produkter går som varmt brød

Forbrugerne hungrer efter alternativer til kød. Forårsruller med grøntsagsfyld og burgers uden kød hitter hos Daloon.

Der skal grøntsager i rullerne og burgerbøfferne har ikke set skyggen af en ko. Den kødfrie bølge har ramt markedet og forbrugerne søger nye veje til proteiner.

Daloon har ramt lige ind i den nye megatrend med sine kødfrie produkter, der producerers på fabrikken i Newark i England. Her er omsætningen steget med 40 procent og det er langt over forventningen.

- Vi har, specielt i vores engelske forretning, oplevet en stor fremgang i efterspørgslen efter vores Meat Free produkter. Også Norden følger godt trop omend på et lavere niveau, siger administrerende direktør Peder Andersen.

Forbrugerne efterspørger de kødfrie produkter, fordi diskussionen omkring animalsk dyreproduktion og den store indflydelse på CO 2 udslippet, er nået ud til den brede befolkning.

Daloon bevarer sit logo som en del af sit oprindelige DNA, selvom virksomheden er blevet opkøbt af hollandske Izico.

Kødløse fuldtræffere

Meat Free er de nyeste produkter i Daloons sortiment. De består af fire forskellige produkter, som alle er kødløse. Det gælder f.eks. grøntsagsbøfferne, der består af ærter, gulerødder, løg og er rørt med kartofler, porrer, majs, gurkemeje og persille. Og det har været en succes på eksportmarkedet.

Læs også Endelig overskud hos Daloon i Nyborg

- Vi oplever også, at flere forbruger aktivt vælger en kødfri dag til om ugen. Endvidere tager begrebet "Flexitarians" om sig, hvor man én eller et par gange om ugen fravælger kød, både af hensyn til CO2 men også i forhold til dyrevelfærd, eller båret af ønsket om sund og trendy livsstil, siger Peder Andersen

Ny megatrend

Meat Free er den nye megatrend, som forbrugerne går efter. I Danmark udgør de kødløse produkter stadig kun omkring 10 procent af Daloons salg. Men virksomheden forventer at Danmark og resten af Norden følger med og det er et marked, der har bevæget sig stærkt indenfor det sidste år.

-Da Paul McCartney spillede i Danmark, slog han et slag for miljøet og for det at være vegetar. Det var også oppe som et emne på klimatopmødet i Paris at finde alternative proteinkilder til kød af hensyn til CO2 udslippet. Vi ser det her udvikle sig hurtigt, siger Lars Kousgaard, der er Nordisk salgs-og marketingschef i Daloon.

Historien om dragen

Daloon betyder på kinesisk "den store drage" og virksomheden A/S Daloon blev grundlagt i 1960 af kineseren Sai-Chu Van. Det var ham, der i slutningen af '50'erne ville lære danskere at spise forårsruller og Soya. Han producerede de første ruller i en kælder i Brønshøj, som efter 30 år var vokset til en fødevareindustri med 80 millioner forårsruller om året.

Læs også Forårsruller skifter hænder: Et nødvendigt salg!

Det var ham, der tonede frem på skærmen med sit kraftige brillestel i '90'erne og reklamerede for den frosne asiatiske færdigret med sit "De ligger godt i maven". Hans søn Hemming Van overtog virksomheden som administrerende direktør. Efter godt 30 år ved roret solgte han i december 2015 virksomheden til den hollandske fødevarevirksomhed Izico.

Men historien om dragen skal støves af.

- Historien om Daloon er en meget vigtig del af vores DNA, men vi har også behov for at udvikle os derfra, siger Peder Andersen.

Ruller med potentiale

Med det stigende salg af kødløse produkter har dragen fået nyt liv. Det stigende salg af kroketter, grøntsagsbøffer og grønsagssnackbites til englænderne har været medvirkende årsag til at de røde tal på bundlinjen er vendt til sorte. Efter tre år med underskud i millionklassen havde Daloon for første gang i en årrække et overskud i regnskabet for 2015 på godt seks millioner kroner.

Og virksomheden ser gode muligheder for at tjene penge i at udvikle nicheproduktionen.

-Vi tror, forårsrullen har et stort potentiale i fremtiden, med sit lave fedtindhold og store indhold af grøntsager, siger den administrerende direktør.

 

Ved du noget? Så send os et tip