I det fynske folks tjeneste

Damp og diesel, lyntog og lokaltog

[size=3]Mere end 25 tyskbyggede lokomotiver og tog optræder for fuld damp i weekenden d. 19.-20. august på Jernbanemuseet i Odense og nærmeste omegn.[/size]

Se det ældst bevarede tyske lokomotiv i Danmark fra 1875 på udstillingen.

Nicht alles ist Fussball

Tyskland er ikke kun øl, pølser og fodbold; det er også lokomotiver. Mange af de lokomotiver og tog som i tidens løb har kørt i Danmark har været bygget af tyske fabrikker. Det gælder f.eks. damplokomotiver fra 1850erne og frem, lyntoget, der nu er kendt som Sølvpilen, det gælder nyeste model københavnske S-tog og mange andre. 

Derfor har Jernbanemuseet valgt tyske lokomotiver som tema for deres arrangement d. 19.-20. august.

Toge fra hele landet

Nogle af de mange deltagere stammer fra museets almindelige udstilling, andre er trukket ud af magasiner, hvor de har stået usete i mange år. En række fremmede baner og veterantogsklubber deltager. For eksempel Hedelands Veteranbane, Vestsjællands Veterantog, Odderbanen, Vestsjællands Lokalbaner, Mariager-Handest Veteranjernbane og DSB. Fra Hamm i det centrale Tyskland kommer et flot diesellokomotiv, som i en periode i 1980erne var lejet ud til DSB.

 

Maskinerne bliver alle udstillet - mange bliver demonstreret og kommenteret med tysk simultantolkning ved særlige drejeskiveshows - og mange kommer til at trække forskellige veterantog på ikke færre end 6 strækninger, dels ved selve museet og dels på fjerntrafikstrækninger i museets nærhed.

Besøg fra Tyskland

Men arrangementet omfatter ikke alene lokomotiver i 1:1. Der vil også være udstilling af modeltog. Fra Hamborg kommer en ny modeltogsbane. Fem - ti minitog kører ved museet.  

Arrangementet på Jernbanemuseet har vakt så meget opsigt, så det har været muligt for en tysk arrangør at sælge et særtog, som søndag d. 20. tidligt om morgenen afgår fra Hamborg med gæster, som vil besøge lokomotivtræffet i Odense. Toget bliver trukket af et af de største køreklare damplokomotiver i Europa.