I det fynske folks tjeneste

Danskere trætte af aggressive journalister

Ny forskning fra SDU viser, at danskerne er trætte af aggressive journalister, der presser politikere og andre magthavere til at træffe hurtige beslutninger. De vil til gengæld gerne have, at medierne klæder dem på, når det kommer til at løse hverdagsproblemer og deltage i samfundsdebatten.

-

Ny forskning fra SDU viser, at danskerne er trætte af aggressive journalister, der presser politikere og andre magthavere til at træffe hurtige beslutninger. De vil til gengæld gerne have, at medierne klæder dem på, når det kommer til at løse hverdagsproblemer og deltage i samfundsdebatten.

Det fremgår af ny forskning fra forskningsadjunkt fra journalistuddannelsen i Odense Peter Bro, der fredag sender bogen \"Aktionsjournalistik\" på gaden: 

- Borgerne er trætte af den aggressive journalist, som vi i bogen kalder jagthunden. Det er de journalister, der presser ministre og andre beslutningstagere til at træffe beslutninger. Danskerne synes, at jagthunden skal være dér, men at der er for mange af dem, siger Peter Bro til Ritzau.

På baggrund af en meningsmåling foretaget blandt 1638 danskere konkluderer Peter Bro også, at borgerne efterlyser journalister, som viser dem, hvordan de kan deltage i den offentlige debat.

- Generelt savner danskerne samfundsdebat i medierne. De synes, at journalistikken bør gøre mange ting, og de synes også, at journalisterne er gode til mange ting. Men de steder, hvor det halter mest, er at give borgerne mulighed for at debattere i medierne og også nogle gange hjælpe med konkrete løsningsforslag på problemer med alt fra trafik til integration, siger Peter Bro.