I det fynske folks tjeneste

Den sidste kæmpe forlader Lindø

I eftermiddag forlod det sidste store containerskine forlade Lindø-værftet.

"Eugen Mærsk" afsejlede i dag fra Lindø-værftet og ud gennem Gabet ved Odense Fjord.

Skibet med det tekniske nummer "L 210" er det sidste skib i en serie på 8, der er bygget på Lindø - Odense Staalskibsværfts - et 11.000 TEU containerskib, til A.P. Møller - Mærsk Gruppen

Skibet blev navngivet 15. november af Lady Bond, ledsaget af sin mand, Sir John Bond, bestyrelsesformand for Vodafone Group Plc, glædede A.P. Møller - Mærsk og Værftet ved at navngive nybygningen Eugen Mærsk.

Ligesom sine syv forgængere indgår Eugen Mærsk i serien af verdens største containerskibe.

Skibe i denne serie sætter nye standarder inden for miljø og sikkerhed. Miljøvenlig silikonemaling dækker for eksempel skibets skrog under vandlinjen - reducerer vandmodstanden og mindsker skibets brændstofforbrug med 1.200 ton om året.

Med sin 14-cylindrede Wärtsilä RT-flex hovedmotor, der yder 110.000 HK, vil Eugen Mærsk efter leveringen indgå i Maersk Lines verdensomspændende rutenet.

Eugen Mærsk vil være hjemmehørende i Randers og føres af kaptajn Søren Filip Hoppe med Steen Viig som maskinchef.

oss.dk