I det fynske folks tjeneste

Pavestolt borgmester om el-færge: - Det bliver en god forretning

Torsdag morgen sejlede el-færgen "Ellen" for første gang mellem Ærø og Als. Ærø Kommune har skudt millioner kroner i projektet.

00:14

Ole Wej Petersen er stolt over, at Ærø Kommune har været med til at finansiere verdens kraftigste el-færge. Foto: TV SYD

Hvad bruger strøm svarene til 6.769 blendere, men siger næsten ikke en lyd?

Svaret er verdens kraftigste el-færge, Ellen, der torsdag sejlede sin første tur med passagerer fra Søby til Fynshav.  

Læs også Verdens mest kraftfulde el-færge har lagt fra land

Med på færgen var blandt andre Ærø-borgmester Ole Wej Petersen. 

- Jeg føler mig stolt på min ø's vegne. Vi har fået lavet el-færgen, selvom vi er en af Danmarks mindste kommuner, forklarer han. 

Fakta om Ellen

  • Færgen kan lade med en effekt på op til 4,4 megawatt. Det er det samme som 6.769 blendere der blender på samme tid, hvis de hver har en effekt på 650 watt.
  • Batterikapacitet på 4,3 megawatt-timer. Det svarer til 43 Tesla el-biler med batterier på 100 kilowatt-timer. 
  • Ellen skal sejle knap 40 kilometer på hver opladning. Den nuværende distancerekord for en el-færge er 5,5 kilometer. 

 

Kilder: El-færgeprojektets hjemmeside og Tesla

God forretning

Færgeprojektet koster i alt 224 millioner kroner. Foruden Ærø Kommune betaler også EU og den schweiziske stat for projektet. De giver henholdsvis 113 og seks millioner kroner til "Ellen". 

- Det bliver en god forretning for Ærø, understreger borgmesteren. 

Ifølge Ole Wej Petersen kan Ellen give et boost til øens turisme samt øens erhvervsliv, der blandt andet rummer Søby Vært, der har færdigbygget Ellen. Derudover har projektet fået hjælp fra Marstal Navigationsskole samt rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen, der også holder til på Ærø. 

- Der er ved at ske et paradigmeskifte i international søfart. Man går fra diesel til emissionsfri fremdrift. De vil få en fordel, som gavner vores erhvervsliv, forklarer borgmesteren med henvisning til de ærøske kræfter, som står bag projektet. 

Foruden lokale virsomheder og aktører står eksempelvis Danfoss fra Als for det elektriske fremdriftssystem og ladesystemet.

Læs også Elfærgen Ellen: Jomfrusejlads med reduceret sejlplan

Derudover har flere udenlandske virksomheder også en aktie i projektet. Batteripakken, der har en kapacitet på 4,3 megawatt-time, kommer fra et schweizisk firma, mens et græsk firma har stået for formidling og markedsudvikling. 

Passer med Ærøs grønne vision

I 2025 skal Ærø efter planen være CO2-neutral. Og den vision harmonerer godt med Ellen. 

-  Vi forsøger at være en foregangskommune, forklarer Ole Wej Petersen og tilføjer:

- Vi skal have lagt vores transportsektor væk fra olie og diesel. 

Ifølge borgmesteren er kommunen med hjælp fra Ellen godt på vej mod ambitionen. 

- Vi har en mulighed for at blive CO2-neutral inden længe, understreger borgmesteren. 

Han henviser til et stort solcelle-projekt, som kan være på vej. Derudover skal den private færgeoverfart mellem Marstal og Rudkøbing efter planen besejles med en hybridfærge, som led i at sænke CO2-udledningen.