DI: Storebæltsbroen kan betale et tredje spor

DI-direktør: Vi har brug for handling og ikke så meget snak om fremkommeligheden på den fynske motorvej.

Uheld på den fynske motorvej, som det der torsdag i denne uge fik trafikken til at bryde sammen i adskillige timer, er en af de ting, som Dansk Industri (DI), peger på, når der diskuteres, hvor den fynske motorvejs to spor for alvor kommer til kort.

Branchedirektør for transport og infrastuktur i DI, Michael Svane, mener, at det er på høje tid der skrides handling. Og at man ikke kan se bort fra, at Storebæltsbroen meget vel kan finansiere et tredje spor.

quote Vi har ikke brug for så meget mere snak, vi har brug for handling

Michael Svane, branchedirektør for transport og infrastuktur i Dansk Industri 

- Det er jo ikke første gang man henter penge fra Storebælt. Jeg tror man samlet set har hentet 14 milliarder i Storebæltbroen - nogle tilfælde til brug for infrastrukturen, i andre tilfælde til brug for andre vækst-initiativer. 

- Man kan sige, at den åbning vi i DI kommer med er en åbning der peger på, at vælger politikerne at åbne for at hente penge i Storebælt igen, bør de i hvertfald øremærkes til brug for infrastrukturen, siger Michael Svane til TV 2/FYN.
Han afviser, at DI har et ønske om, at Storebælt skal være en malkeko.

- Men vi må på den anden side anerkende - og det håber jeg da også, at man gør på Fyn - at der er et behov for at få gjort noget ved fremkommeligheden blandt andet på den fynske motorvej.

Michael Svane mener, at der skal gøres noget ved problemet nu.

- Vi har ikke brug for så meget mere snak, vi har brug for handling, der gør at vi eksempelvis ikke kommer til at opleve igen, at vi skal sidde i kø fordi motorvejen er spærret, som forleden dag.

Han lukker dog ikke øjnene for den fortsatte diskussion om brotakster og inddragelsen af motorvejens nødspor som en løsning.

- Jeg er sikker på at politikerne vil kigge på en reduktion af taksterne, men vi bliver også nød til at have en rettidig omhu, der siger, at der er et motorvejsnet - blandt andet på Fyn -, som kan tage den trafik der er.

- Jeg har noteret mig, at man i første omgang afviste at inddrage nødsporene som et sted, hvor man kan afvikle noget af trafikken, men det har jeg så forstået, at det ønsker man så alligevel at bakke op om. Og det bakker vi bestemt også op om fra Dansk Industris side, men vi må bare konstatere, at det jo er en midlertidig løsning. Og derfor skal vi have gjort noget mere permanent, siger Michael Svane, som også mener, at det skal drøftes om Storebælt kan være med til at bidrage til finansieringen af de muligheder.

Se mere om sagen i vores udsendelse klokken 19.30

 

Oversigt

    Oversigt