I det fynske folks tjeneste

Direktør vil have tilflyttere til Svendborg, men bor selv..?

Der er smukt på Sydfyn, og det vil Svendborg have flere fra Odense til at få øjnene op for. Foto: Michael Bager/Fynske Medier

I Odense. Derfor opfordrer byrådsmedlem fra SF, Bruno Hansen, direktør Torben Præsteholm Jørgensen til selv at se lidt nærmere på det smukke Sydfyn.

I går satte Svendborg Kommune gang i tredje bølge af stor kampagne for at få flere til at flytte fra Odense til Svendborg.  Det sker med plakater rundt omkring i Odense og uddeling af flyers og karameller i Rosengårdscenteret. For eksempel reklamerer Svendborg for de cirka 750 koncerter årligt i kommunen. Det er flere end i Odense, lyder det.

Dermed fører Erhvervs-, udvikling- og kulturdirektør i  Svendborg, Torben Præsteholm Jørgensen, altså netop nu kampagne for at få flere tilflyttere til Svendborg fra Odense. Men privat bor han selv i Odense.

Bruno Hansen fra SF trækker på smilebåndet, da TV 2/FYN beder ham om en kommentar til, at direktøren selv bor i Odense og altså ikke selv lever op til kampagnens budskab.

- Vi lever i et frit land. Og der bor han så . Men jeg vil appellere til, at Torben burde tænke over, hvor smuk Sydfyn er. Det er jo det, vi appellerer til, at folk får øjnene op for.

Torben Jørgensen er sådan set ikke uenig med Bruno Hansen.

- Det har han fuldstændig ret i. Hvis ikke min familiesituation var, som den var, så var vi flyttet med det samme. Det er jo fan'me en fed by, Svendborg. Jeg elsker kajak og mountain bike. Det er min og min kones store hobbyer. Vi har bare børn, der ikke flyttet hjemmefra endnu, og det vælger vi, at tage hensyn til. Det er meget simpelt matematik.

Borgmesterkandidat for socialdemokraterne i Svendborg og medlem af Kulturudvalget, Bo Hansen siger,

- Jeg vil da håbe, at kampagnen også har effekt på Torben. Nej. Hvor folk lever er deres eget valg. Han udfører den opgave, han har fået. Og det er det vigtigste.

I Svendborg er der fem i direktionen for kommunen. Tre af dem bor selv i Svendborg. To af dem bor i Odense.

TV 2/FYN har spurgt Rådmand for kultur i Odense, Jane Jegind, om hendes holdning til historien. Men hun har ingen kommentarer. Og siger, at det må de selv svare på i Svendborg.

To millioner kroner koster kampagnen, og det er Svendborg virksomheden Sparrings-partner Aps og Bureau 117, Kolding, der står bag den strategiske og kreative del af kampagnen. Endnu er det ikke muligt at påvise, hvorvidt kampagnen har haft en effekt.

FAKTA: Svendborg løfter Svendborg er en brandings- og markedsføringskampagne, der skal sætte fokus på Svendborg. Samtidig skal den være med til at øge tilflytningen til byen.

Kampagnen kører i tre år. Byrådet har afsat to millioner kroner til kampagnen i 2016-2018.

Første bølge kørte i december sidste år med fokus på tilflytning. Anden bølge kørte i foråret med fokus på skoler og uddannelse. Tredje bølge handler om kultur.

Kilde: Svendborg Kommune.

Ved du noget? Så send os et tip