I det fynske folks tjeneste

DSB efterlod kvinde i kørestol på perronen

00:50

Video: Reza Sahraei

Fynske handicappede har vanskeligere forhold på de lokale togstationer sammenlignet med handicappede i resten af landet

- Og så gik toget! Når Gitte Reckendorff Nielsen skal med toget med sin kørestol, har hun ret til en rampe, men i dag gik toget fra Ejby Station uden at tage hende med. Et kvarter senere blev hun ringet op af et taxaselskab, der kunne hente hende tidligst 30 minutter senere. Det blev et nej tak.

Gitte Reckendorff Nielsen var på perronen sammen med TV 2/FYN, der var ude for at lave historien om de vanskeligheder, fynske handicappede møder, når de skal med toget. En ny undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer viser nemlig, at der er flere svært tilgængelige togstationer på Fyn end i resten af landet.

På fire ud af fem af de fynske togstationer mangler ledemærker for blinde, og over halvdelen af perronerne har en anden højde end indgangen til togene, og det gør det umuligt for kørestolsbrugere at komme ind i togene uden rampe.

Bestilt hjælp og betalt billet
For Gitte Reckendorff Nielsen betød det i dag, at hun trods en indkøbt billet og bestilt assistance måtte droppe sin aftale i Odense, da hun ville komme alt for sent. I stedet måtte hun ringe til sin mand, der havde sat hende af på stationen, for at få ham til at komme tilbage og hente hende igen. 

- Ja, der var så ikke nogen, der kom og tog mig med. Der var ikke nogen rampe, der slog ud. Der var ingenting. Det er bare endnu et tegn på, at det bare slet ikke fungerer, siger hun.

Dyr tilgængelighed
Områdechef Mads Thostrup fra Banedanmark fortæller til TV 2/FYN, at de arbejder på at få alle togstationer fuldt tilgængelige for folk med handicap, men at det er en langvarig og omkostningstung proces. Hvis stationen i Ejby havde fået udlignet højdeforskellen, havde Gitte Reckendorff Nielsen kunnet køre om bord på toget uden problemer. 

Banedanmarks svar tilfredsstiller ikke formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen. Han vil have handling og en konkret plan.

00:21

Formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen, kræver handling.

Luk video

- Det er et problem, fordi mennesker med handicap skal kunne tage toget ligesom alle andre. Vi skal kunne passe et job og pendle til og fra et sted. Vi skal kunne passe vores fritidsaktiviteter ligesom andre, og der er tog også en vigtig del. Nogen har ikke andre muligheder end tog, så derfor skal der være tilgængelighed til tog, siger han.

DSB: Vi vil undersøge sagen 
Underdirektør i DSB Produkt Aske wieth-knudsen beklager, at Gitte Reckendorff Nielsen ikke kom med sit tog i dag. Han forklarer, at det skyldes en fejl i et e-mailsystem hos en af deres underleverandører.

- Leverandøren opdager det, et kvarter efter leverancen skulle have fundet sted, og kontakter så vedkommende, der ikke har fået assistance. Vores mål er, at der ikke sker fejl. Det er højest uheldigt, det der er sket her, siger han blandt andet til TV 2/FYN.

Han oplyser, at de har omkring 1000 handicapassistancer om måneden, og at der generelt en fejlprocent på under 1. Derudover lover han, at sagen nu vil blive fulgt op.

- Det er klart, at når vi opdager sådan en fejl, så tager vi den op med vores underleverandør. Vi skal afdække, hvad det er for en fejl, og vi skal undersøge, om der kan gøres noget, så fejlen ikke opstår igen.

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.