I det fynske folks tjeneste

DSB: Flere tog til tiden på Fyn

Det går fremad med at overholde tidsplanerne for togene på Fyn, men det kniber stadig med at nå målet for punktlighed på Vestfyn.

Foto: arkiv

I de første ti måneder af 2017 nåede 92,7 procent af passagererne på Svendborgbanen frem til tiden. I 2016 var tallet 86,9 procent.

Det er et godt stykke over DSBs målsætning om at 82,4 procent af togene skal køre til tiden.

Læs også Togbusser sat ind i flere timer: Længere rejsetid på Svendborgbanen

Også i den travle morgentrafik fra klokken 06 til 09 er målet nået. Her kørte kun 78 procent af togene til tiden i de første ti måneder i 2016, men i 2017 var det 85 procent

Det mærkes dog særligt hårdt, fordi folk, der skal på arbejde eller i skole netop tager toget i det tidsrum.

- Det er ekstra ærgerligt for alle, når det rammer i det relativt korte tidsrum, hvor så mange kunder er ude i togtrafikken, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Det går bedre på Vesfyn, men målet er ikke nået
På strækningen mellem Odense og Fredericia kørte 77,9 procent af togene til tiden fra januar til oktober 2017. Det er en væsentlig forbedring i forhold til 2016, da tallet var 65,4 procent, men altså stadig noget fra de 82,4 procent, der er målet.

Læs også Togtrafikken på Fyn ramt af forsinkelser og aflysninger

Ligesom på Svendborgbanen falder punktligheden markant i morgenmyldretiden fra 06 - 09.

Her kørte kun 73 procent af de vestfynske tog til tiden, men det er dog en stærk forbedring i forhold til 2016, da tallet var 56,6 procent.

De primære årsager til forsinkelser både på Svendborgbanen og på Vestfyn er glatte skinner på grund af løvfald og signalfejl.

DSB betegner tog som punktlige, hvis de er mindre end tre minutter forsinket. Tallene er udtryk for, hvor mange passagerer, der når frem til tiden.

Det betyder, at et fyldt tog i myldretiden tæller tungere i statistikken end et halvtomt tog for eksempel sent om aftenen.

Aflyste tog tæller også med i statistikken.

Læs også DSB dropper Svendborgbanen