I det fynske folks tjeneste

DSB: IC4-rapport påvirker køreplanen

DSB vil lave nye test af IC4-togenes bremsesystemer for at forhindre hastighedsreduktioner fremover.

Det kommer til at medføre mindre ændringer i køreplanen, at IC4-togene skal køre med lavere tophastighed i løvfaldsperioden fra 1. oktober til 30. november.

Det meddeler DSB, efter at Trafikstyrelsen som reaktion på en rapport fra Havarikommissionen har givet togene en hastighedsbegrænsning på 140 kilometer i timen i oktober og november.

Resten af året kan togene køre med en topfart på 180 kilometer i timen, men i løvfaldsmånederne kommer det til at påvirke køreplanen.

- Hastighedsreduktionen betyder, at DSB må ændre driften af de fire Lynx-afgange mellem Aarhus, København H og Københavns Lufthavn, forklarer DSB.

Lynx er et særligt lyntog, som kun betjenes af IC4, og som har fire daglige afgange mellem Aarhus og København på hverdage. Disse tog får nu ændrede afgangstider, oplyser DSB.

- Derudover vil Lynx ikke standse i Odense i denne periode. Kunder til og fra Odense vil fortsat have lyntogsafgange hver time - blot ikke med IC4-tog, skriver DSB i en pressemeddelelse.

I stedet stopper Lynx-togene nu kun i Vejle og Nyborg. Hastighedsbegrænsningen betyder ligeledes, at fire regionaltogsafgange med IC4 får op til fem minutters længere køretid.

DSB varsler, at man vil sætte nye test i gang, så man fremover kan få lov til at køre med fuld tophastighed i oktober og november.

- DSB tager beslutningen til efterretning og iværksætter de nødvendige test. Så snart dette arbejde er færdiggjort, vil DSB fornyet ansøge om ibrugtagningstilladelse uden restriktioner, erklærer jernbanevirksomheden.

DSB oplyser dog til Ritzau, at det ikke er realistisk at få godkendelsen på plads i år.

Ved du noget? Så send os et tip