I det fynske folks tjeneste

DSB sætter hastigheden ned på gamle fynske skinner

Klokken 9.40 søndag morgen kunne DSB atter køre tog over Fyn i to spor efter skinnebruddet og afsporingen af et intercitytog lørdag, men med stærkt nedsat hastighed. Teknisk direktør i Banestyrelsen, Erik Haldbæk, oplyser, at trafikken fra Jylland mod Sjælland kan passere Tommerup station med 40 km/t i et midtliggende overhalingsspor, mens trafikken mod vest kan passere med op til 180 km/t som normalt.

-

Klokken 9.40 søndag morgen kunne DSB atter køre tog over Fyn i to spor efter skinnebruddet og afsporingen af et intercitytog lørdag, men med stærkt nedsat hastighed.

Teknisk direktør i Banestyrelsen, Erik Haldbæk, oplyser, at trafikken fra Jylland mod Sjælland kan passere Tommerup station med 40 km/t i et midtliggende overhalingsspor, mens trafikken mod vest kan passere med op til 180 km/t som normalt.

Sveller og sporskifter i det østgående spor er så medtagne efter afsporingen, at Banestyrelsen måske skal bruge en uge til at reparere skaderne, og indtil det er gjort, må DSB benytte det midtliggende overhalingsspor. I alt 35 km enkeltspor skal nu undersøges særdeles grundigt for svagheder, som dem der førte til det usædvanlige brud lørdag morgen, hvor næsten to meter skinnehoved brækkede af og medførte afsporingen.

- Normalt kører vi strækningerne igennem med ultralydsudstyr, men jeg har besluttet, at de 35 km spor skal undersøges manuelt. Der er tale om et enestående brud, som jeg i mine 30 år ved jernbanen ikke tidligere er stødt på, og ved at undersøge skinnerne både visuelt og med ultralyd vil vi sikre os, at der ikke er risiko for lignende brud andre steder, siger Erik Haldbæk til Ritzau. Skinnerne undersøges normalt en gang om måneden med kørende ultralydsudstyr.

Skinnen, der bristede, er valset i Luxembourg i 1970 og lagt ned i Danmark i 1971. Der ligger tilsvarende skinner på 25 km af det østgående spor mellem Middelfart og Odense og på 10 km af det nordgående spor mellem Fredericia og Vejle, oplyser Erik Haldbæk. Undersøgelsen foregår ved, at folk fra Banestyrelsen spadserer strækningerne igennem, og da der kun er begrænset tid til rådighed - bl.a. fire timer om natten uden trafik - kan det tage sin tid. Hvor lang tid kan Erik Haldbæk først sige, når undersøgelserne er endeligt planlagt.

Indtil skinnerne er renset for mistanke om svagheder, må DSB ikke køre hurtigere med 80 km/t på de udvalgte strækninger. Informationsmedarbejder ved DSB Henrik Overgaard oplyser, at DSB vil forsøge at køre de planlagte tog og så acceptere de forsinkelser, som hastighedsnedsættelserne giver, i stedet for at ændre i køreplanen. Forsinkelserne ventes at blive på 10 til 20 minutter.

/ritzau/

Ved du noget? Så send os et tip