I det fynske folks tjeneste

DSB starter sag i Arbejdsretten efter arbejdsnedlæggelser

Lokomotivførere har mandag nedlagt arbejdet. DSB vil nu indlede en sag i Arbejdsretten.

DSB har mandag morgen bedt om et møde i Arbejdsretten, fordi lokoføreres arbejdsnedlæggelser ifølge DSB er overenskomststridige.

Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.

Samtidig har DSB bedt Dansk Arbejdsgiverforening (DA) indlede en sag om organisationsansvar over for Dansk Jernbaneforbund, skriver DSB.

- Det er beklageligt, at vores kunder bliver taget som gidsler i en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

Læs også Arbejdskonflikt lammer togdriften: Ingen tog mellem Odense og Slagelse

- Dansk Jernbaneforbund har gennem længere tid ikke medvirket til at skabe ro om vores fælles forhandlinger, tværtimod har de i deres retorik og ageren været med til at understøtte flere overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, senest den der er i gang lige nu, udtaler Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB i meddelelsen.

Mandag morgen kører ingen DSB-tog øst for Odense på grund af arbejdsnedlæggelserne.

Nedlæggelserne blev varslet anonymt i flere medier fredag aften. Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer lokomotivførerne, har dog taget afstand fra overenskomststridige nedlæggelser og beder dem genoptage arbejdet straks.

Forholdet mellem DSB og lokoførerne har været kørt af sporet, siden DSB i slutningen af 2017 løsrev sig fra de statslige overenskomster og meldte sig ind i Dansk Industri.

Læs også DSB om mulig togstrejke: Tjek dit tog en ekstra gang

DSB har opsagt en række lokalaftaler om arbejdstid. Det er ifølge netmediet avisen.dk forhandlinger om disse aftaler, der volder kvaler, og som har ført til arbejdsnedlæggelser blandt DSB-medarbejdere.

DSB har ønsket antallet af tillidsfolk reduceret markant, og i november gik Dansk Jernbaneforbund med til at gå fra 99 til 41 tillidsrepræsentanter.

Men fordi de øvrige aftaler om DSB- medarbejdernes fremtidige vilkår ikke er på plads, har forbundet endnu ikke villet skrive under på aftalen om færre tillidsfolk. Aftalen skulle ellers træde i kraft 1. april.

Ifølge DSB har Dansk Jernbaneforbund fået tilbudt, at de kan melde de 41 tillidsrepræsentanter ind uden at underskrive aftalen, mens de videre forhandlinger pågår.