Din benzin er dyrere end længe - og intet tyder på, at prisen er på vej ned

Der er ikke udsigt til billigere benzin i den nærmeste fremtid, siger cheføkonom.

Hvis du synes, at turen til tankstationen er blevet dyrere, så er du ikke helt skævt på den.

Siden onsdag har standere flere steder i landet vist priser på op til 13,89 kroner per liter benzin. Det er blot otte øre fra rekordprisen i september 2012, hvor prisen sneg sig op på 13,97 kroner.

Det viser tal fra fuelfinder.dk og Drivkraft Danmark, der er brancheorganisation for de virksomheder, der leverer brændstof.

- Vi er på højde med det højeste niveau, vi nogensinde har set, siger brændstofsdirektøren i Circle K, Peter Rasmussen.

Også hos OK, der har 85 tankstationer på Fyn, kan man genkende de stigende priser. Der kan dog være lokale forskellige, fortæller presseansvarlig Anne Dyrholm.

- Vi følger prisudviklingen, men der kan godt være større konkurrence i nogen områder, siger hun. 

Påvirker hele verden

De høje priser er ikke et fænomen, der begrænser sig til Danmark. Den dyrere benzin skyldes stigende oliepriser på verdensplan, som efter et kollaps ved coronapandemiens udbrud nu har fundet sit højeste niveau i flere år.

Nordsøolien, som er den, der bliver brugt til dansk benzin, ramte tirsdag sit højeste niveau i mere end tre år med en pris på 82,56 dollar per tønde. Og olien kan blive endnu dyrere, siger cheføkonom i Sydbank, Søren Kristensen.

- Der er rigtig mange ting, der trækker i retning af en endnu højere oliepris i den kommende tid, men helt generelt er efterspørgslen meget større end udbuddet, siger Søren Kristensen til TV 2.

En lignende prognose kommer fra den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs, der ifølge New York Times forudser et scenarie, hvor olien stiger med yderligere 10 dollar inden årsskiftet.

Skærmbillede 2021-10-07 kl. 11.15.57
Foto: TV 2/DrivkraftDanmark

OPEC holder fast

Siden coronapandemiens udbrud har de største olieproducerende lande valgt at nedskalere olieproduktionen. Og da pandemien havde sat sig i verdensøkonomien, oplevede de olieproducerende lande, at efterspørgslen faldt drastisk på kort tid.

Det medførte i en periode decideret pladsmangel til de fyldte olietønder, mens olieprisen var presset i bund til en pris på kun 18 dollar per tønde.

I dag er situationen en helt anden. Store dele af verden er præget af en efterspørgsel på varer, hvor udbuddet ikke kan følge med, og globale forsyningskæder er sat under pres.

Og her lægger de høje olipriser sig ifølge Søren Krístensen oveni en række eksisterende problemer. Blandt andet er priserne på naturgas eksploderet i 2021.

- Vi ser en stor efterspørgsel på olie, fordi der er gang i den globale økonomi igen. Mange vil have fat i olien, efter OPEC begrænsede produktionen i begyndelsen af pandemien, siger han.

Det er OPEC, organisationen af olieeksporterende lande, der sidder på størstedelen af verdens olieproduktion og dermed har mulighed for at regulere oliepriserne ved enten at pumpe mere eller mindre olie op fra undergrunden.

Ifølge Wall Street Journal og flere andre medier blev OPEC+, som består af en endnu større gruppe olieproducerende lande, herunder Rusland, mandag enige om at holde sig til deres nuværende plan for olieproduktion – på trods af appeller om at skrue op for oliehanerne fra blandt andet USA's præsident Joe Biden.

- Jeg har svært ved at se dem åbne mere. Man sidder i en kattepine i USA og Europa, siger Søren Kristensen om OPEC+'s produktionsplaner.

Samtidig påpeger cheføkonomen, at olielandene frygter en fjerde coronabølge på verdensplan, der endnu engang kan sætte dem i en situation, hvor de står med så meget olie på hænderne, at prisen falder markant.

Ingen positiv udsigt

Samtidig peger Søren Kristensen på, at den høje oliepris peger ind i flere af de overophedningstendenser, vi ser i økonomien i øjeblikket.

Olieprisen rammer nemlig langt bredere end billisterne. Mange produktionsvirksomheder bruger olie, og en højere oliepris vil også betyde dyrere fragt for både skibe og lastbiler, hvilket også rammer pengepungen indirekte.

- Det gør alting dyrere, og det suger købekraft ud af forbrugerne.

Herhjemme er der dermed ikke udsigt til væsentligt billigere benzin, siger Søren Kristensen, da han bliver spurgt til, om fremtidsudsigterne byder på en benzinpris på omkring 14 kroner literen.

- Ja. Men de kan måske godt kravle lidt ned. Det kommer til at koste noget mere, når man er ude at tanke bilen i en overskuelig fremtid.

Mens benzinpriserne i kroner og øre er på topniveau, er der stadig et stykke vej, hvis man tager forbehold for inflation, viser tal fra DrivkraftDanmark. Tallene tæller dog kun til og med august.

Skærmbillede 2021-10-07 kl. 11.17.30
Foto: TV 2/DrivkraftDanmark