Efterskole: Ud med karakterer - ind med læring og udvikling

Ledelsen på Haarby Efterskole vil fjerne elevernes fokus på karakterer og istedet rette den mod læring og udvikling af kompetencer.

De 120 elever på Haarby Efterskole får fremover kun de lovpligtige standpunktskarakterer, mens de ikke får karakterer for skriftlige opgaver.

Istedet skal de i samarbejde med lærere og andre elever vurdere opgaverne og dermed lære, hvordan de kan gøre opgaven bedre.

De skal med andre ord evaluere deres egen læring sammen med lærere og andre elever og tænke over, hvad der kan gøres anderledes for at forbedre resultatet.

- Vi tror på, at vi kan rykke eleverne endnu mere fremover, når fokus ikke er på karakterer, men på proces, læring og feedback, siger viceforstander på Haarby Efterskole, Henrik Thrane.

Han tilføjer, at eleverne i højere grad skal reflektere over deres egne læreprocesser. 

- De skal opfatte sig selv som lærende mennesker. Og vi kan se, at engagement kommer med en dybere forståelse af, hvor man er på vej hen, og hvordan man når sine mål, siger Henrik Thrane.

På den måde mener skolen, at eleverne bliver bedre rustet til deres ungdomsuddannelse.

Elever på Haarby Efterskole
Elever på Haarby Efterskole

 

Oversigt

    Oversigt