I det fynske folks tjeneste

En uventet ven: Merete Riisager har kæmpet med medierne

Som minister har man altid journalisters øjne i nakken. Men Merete Riisager (LA) tænker også selv meget over, hvordan hun kan få sine budskaber ud.

00:17

Video: Julie Eleanor Andersen

Den fynskvalgte undervisningsminister bruger meget tid på både pressen og de sociale medier, for det er her, hun kan komme ud med sine budskaber:

- Jeg tænker rigtig meget på, at det er vigtigt, at få budskaberne ud over rampen, når vi sidder og arbejder med udspil eller forslag. Få dem ud i medierne, så folk kan se, hvad vi laver, og hvad vi gerne vil. Det fylder ganske meget.

I gennemsnit bruger ministre 11 procent af deres arbejdstid på de sociale medier og på at tale med pressen. Og Merete Riisager er ingen undtagelse.

- Jeg tager tit billeder og lægger dem ud, både så man kan følge med i, hvad jeg laver, men også så jeg kan fortælle en faglig historie, i forhold til det der er sket.

Medierne som et nødvendigt onde

Men Merete Riisager, der er uddannet cand.mag.pæd., har ikke altid syntes, at medieopmærksomheden har været en rar del af jobbet som politiker:

Det er bare noget andet at være politiker end at arbejde i en virksomhed, hvor det udelukkende er det faglige, man er optaget af, og ikke om det ser godt ud på TV.

Merete Riisager, undervisningsminister, Liberal Alliance

- Da jeg lige først blev politiker, syntes jeg, at det var en udfordring, det her med medierne, fordi jeg havde været specialist og været vant til at rådgive virksomheder. Der var det det faglige, der var i centrum. Jeg syntes, at det var mærkeligt, at der lige pludselig var nogen, der lagde et billede op på min Facebook-profil en dag, hvor mit hår sad dårligt.

- Det er bare noget andet at være politiker end at arbejde i en virksomhed, hvor det udelukkende er det faglige, man er optaget af, og ikke om det ser godt ud på tv. Og sådan er det med politik. Der er der en mediedel af det.

I dag ser hun dog primært medierne som en styrke.

- Det er en vigtig del af demokratiet, fordi folk skal kunne se, hvad det er, vi går og laver. Og når jeg skriver noget på de sociale medier, så fungerer det i virkeligheden lidt ligesom en pressemeddelelse. Jeg skal skulle kunne stå til ansvar for det, jeg skriver.