I det fynske folks tjeneste

Endelig færdige: Efter ekstraregning på lille milliard

03:33

Den første hybridfærge, Berlin, sejler allerede mellem Gedser og Rostock. Stillfoto: Søren Lund Hviid

I dag sendte Fayard den sidste af to Scandlines-færger af sted. Efter seks år og en ekstraregning på en lille milliard kroner

I dag kunne Scandlines og Fayard døbe den sidste af to hybridfærger, som det fynske værft har bygget på de sidste to år.

Færgen, der blev døbt i dag, kom til at hedde Copenhagen og skal ned og sejle mellem Rostock og Gedser sammen med færgen Berlin, som Fayard blev færdig med i maj.

De to færger har været en både dyr og langtrukken affære. 

Det er seks år siden, Scandlines besluttede at bygge de to færger.

Hver færge har kostet Scandlines en milliard kroner at bygge. Og det er dobbelt så meget som budgetteret.

700 ton for tunge

I første omgang gik opgaven til det tyske P & S Werft i Stralsund. 

Men her kom man til at bygge færgerne 700 ton for tunge. Og kort efter gik værftet konkurs. 

Derfor valgte Scandlines at købe færgerne ud af konkursboet og sende dem til Lindø, hvor Fayard fik til opgave at skrælle 700 ton af færgerne.

Samtidig valgte Scandlines at få Fayard til at bygge færgerne om, så de nu er hybridfærger. Det vil sige, de nu kan sejle på både strøm og almindelig diesel.

Samlet set betød det en ekstraregning til Scandlines på en lille halv milliard kroner pr færge.

Berlin og Copenhagen er i dag verdens største hybridfærger. 

Læs også Fayard vinder færge-ordre

 

Læs også Fayard er færdig: Værs'go for en milliard færge

 

 

Ved du noget? Så send os et tip