Fynske motorvejsulykker kvæster rekordmange

Sidste år måtte 219 patienter behandles på OUH efter ulykker på fynske motorvej. Det er det højeste antal, siden OUH begyndte at føre statistikken for syv år siden.

Samlet set går det ellers den rigtige vej for trafiksikkerheden i Danmark. Siden 1971 er antallet af trafikdræbte faldet med 85 procent. 

Men på fynske motorvej går trafiksikkerheden den anden vej.

Det viser nye tal fra Odense Universitetshospitals statistiske enhed Ulykkes Analysegruppen. 

I 2016 behandlede OUH's to skadestuer nemlig 219 tilskadekomne efter ulykker på den Fynske Motorvej. Det er det højeste antal tilskadekomne, siden OUH begyndte at føre statistikken for to år siden.

Af de tilskadekomne kom 36 alvorligt til skade med lange indlæggelses- og genoptræningsforløb til følge.

Det er overlæge Jens Lauritsen fra Ulykkes Analysegruppen på OUH, der står bag den nye statistik. Og han er ikke imponeret over udviklingen.

- Over 200 personer behandlet om året på motorvejene fra Fyn. Det, synes jeg, er helt uacceptabelt, siger han.

Antal patienter behandlet efter motorvejsulykker på Fyn

De nye tal for tilskadekomne kommer efter, at TV 2/Fyn allerede sidste år kunne fortælle, at antallet af ulykker på den fynske motorvej er steget med 57 procent på strækningen mellem Nyborg og Middelfart. Den udvikling baserer sig på tal fra politiets statistikker.

Et samfundsproblem

Jens Lauritsen appellerer til politikerne om at tage affære:

- Det her er et fortsat problem. Det er en samfundsopgave at sørge for at trafikken kan afvikles optimalt uden skader. Og der er i hvert fald ikke noget i henvendelserne til sygehusene de senere år, der tyder på, at det her er overstået overhovedet, siger han.

Jens Lauritsen vil ikke blande sig i, om det er et ekstra spor på motorvejen, der skal til.

- Vi fører statistikken, og så lader vi andre bestemme, hvad der skal komme ud af det. Vi har forstand på at behandle patienterne, og det gør vi selvfølgelig, når de kommer.

quote Rigtig mange af de her ulykker sker faktisk på grund af kendte mekanismer. Det vil sige, at hvis man overholdt sin afstand, hvis man var opmærksom på kørslen og ikke så væk, jamen så ville vi undgå de her kollisionsulykker, hvor folk kører op i den forankørende.

Jens Lauritsen, leder, Ulykkes Analysegruppen, Odense Universitetshospital.

En indsats vil Jens Lauritsen dog godt tale for:

For statistikkerne viser, at bilisterne med fordel kunne begynde at ændre deres adfærd på motorvejen.

- Rigtig mange af de her ulykker sker faktisk på grund af kendte mekanismer. Det vil sige, at hvis man overholdt sin afstand, hvis man var opmærksom på kørslen og ikke så væk, jamen så ville vi undgå de her kollisionsulykker, hvor folk kører op i den forankørende.

Derfor foreslår Jens Lauritsen, at man fra myndighedernes side  sætter fornyet fokus på, hvor vigtigt det er at holde afstand.

Værst på Vestfyn

Tallene fra Ulykkes Analysegruppen er endnu så nye, at forskerne endnu ikke har fået dem tygget helt igennem.

Det betyder, at man endnu ikke kan sige præcist, hvor flest kommer til skade på det fynske motorvejsnet.

- Men vi lavede en meget detaljeret opgørelse sidste år, fra årene op til midten af 2015. Og der er ingen tvivl om, at stykket fra  Odense til Middelfart er et problem. Vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for også at lave de opgørelser igen. Men samtidig er der ikke noget for os, der indikerer, at ulykkesmønstret skulle have ændret sig, siger Jens Lauritsen.

Siden 2005 er trafikken på motorvejen steget med over 40 procent. Dengang kørte der dagligt 42.343 biler på strækningen. I dag lægger den i snit asfalt til 62.550 køretøjer om dagen.

Oversigt

    Oversigt