Transkønnede elever efterlyser kønsneutrale værelser: - Jeg er optaget af, at vi tager det seriøst

Formanden Torben Vind Rasmussen kalder efterskolerne for "frontløbere" på området, men der er stadig lang vej til det ideelle.

Efterskolerne oplever lige nu, at flere af deres elever definerer sig som transkønnede eller non-binære. 

Det fortæller den fynske formand for Efterskolerne, Torben Vind Rasmussen, under en debat på årets Folkemøde på Bornholm. 

quote Hvis vi tør droppe kasserne, så kan alt lade sig gøre

Torben Vind Rasmussen

Præcis hvor mange, ved han ikke. Han ved bare, at det er "absolut nyt", og at tallet er stigende, siger han og tilføjer:

- Jeg er ikke så optaget af, hvor mange der er. Jeg er optaget af, at vi tager det her seriøst, siger formanden. 

Behov for kønsneutrale værelser

Der findes på landsplan 240 efterskoler. Flere end 30 af dem ligger på Fyn. 

Ifølge Torben Bind Rasmussen vil samtlige komme til at forholde sig til spørgsmålet i den nærmeste fremtid. 

Det kan blandt andet blive ved at indføre kønsneutrale værelser. 

Noget, som de non-binære elever specifikt har efterlyst, herunder Quinn og Jessie, som begge er elever på Østerskov Efterskole. 

Ifølge formanden findes der kun omtrent fem efterskoler, der i dag tilbyder eleverne værelser, der ikke er forbeholdt enten piger eller drenge. 

Svært at finde den rette skole

En af dem, der selv har oplevet, hvor udfordrede det kan være at finde en efterskole for transkønnede børn, er Marie Elisabeth Lind-Thomsen. 

Hun er forperson for Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn og har selv et transkønnet barn. 

- Det var meget svært at finde en efterskole, der anerkendte, at barnets kønsidentitet ikke svarede til CPR-nummeret, siger hun under torsdagens debat. 

Hun opfordrer alle forældre til transkønnede og non-binære børn til tage en grundig dialog med efterskolen før skolestart. 

Og hvis man har svært ved at finde en, der har de rette kompentencer, er der hjælp at hente hos Efterskoleforeningen. 

Kasserne skal droppes

Formanden Torben Vind Rasmussen kalder efterskolerne for "frontløbere" på området, da de ifølge ham er nogle af de første til at tage dialogen. 

Han erkender dog, at der er lang vej endnu. 

Udfordringerne er mange, siger han. Og de bliver nødt til at blive løst henad vejen. 

- Hvis vi tør droppe kasserne, når først vi lærer eleverne at kende, så kan alt lade sig gøre.