EU-regler tvinger ambulancer på Fyn til at holde stille: - Det er dybt uretfærdigt

EU-lovgivning skal ikke diktere, om fynske ambulancereddere må tage ekstra vagter, mener Dansk Folkeparti, der vil tage fat i beskæftigelsesministeren.

Der mangler ambulancereddere på Fyn, men selv om flere fynske reddere gerne vil arbejde mere, end de gør, kan de ikke få lov på grund af EU-lovgivning.

- Det er dybt uretfærdigt. Vi står i en situation, hvor vi mangler reddere, og så er det åndssvagt, at der findes sådan en regel, siger folketingsmedlem Peter Kofod (DF), der tidligere har siddet i Europa-Parlamentet.

I sidste uge kunne TV 2 Fyn fortælle, hvordan ambulanceredder Michael Birger Kristensen fra Årslev gerne vil tage ekstravagter i Ambulance Syd.

Det må han dog ikke længere, fordi han som lønmodtager ikke må arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen inden for en periode på fire måneder.

DF: Danmark bør lave egne regler

Det er et arbejdstidsdirektiv fra EU fra 2003, der skal sikre, at lønmodtagere ikke blive nedslidt ved at arbejde for meget, som spænder ben for ambulanceredderne, men de vil gerne selv bestemme, hvor meget de arbejder, især når reglen fra EU i praksis betyder, at ambulancer på Fyn holder stille.

- Det vil vi ikke acceptere. Det går ikke, at der er så rigide EU-regler, konstaterer Peter Kofod.

Folketingsmedlemmet mener, at redderne selv skal kunne bestemme, om de er friske nok til at tage en ekstra vagt, og det er parterne på det danske arbejdsmarked, der skal afgøre, hvilke løsninger der er de bedste for ambulanceredderne.

- Reglerne bør vi kunne lave selv. I dette tilfælde er det ikke en god ting, siger Peter Kofod, der dog udmærket forstår, hvorfor reglen er blevet indført.

Sådan fungerer EU-reglen

48-timers-reglen blev indført i EU i 2003, men indtil nu har det været forskelligt, hvordan den i praksis er blevet overholdt. Det er virksomhedernes ansvar, at deres ansatte ikke arbejder for meget.

Hvad er 48-timers-reglen?

Region Syddanmark og fagforbundet FOA er i gang med at undersøge, hvor meget de ansatte i Ambulance Syd har haft af overarbejde over de seneste år, og det kan ende med at koste selskabet millioner af kroner.

For at undgå at ambulancer bliver nødt til at blive holdende i garagen, skal der findes en løsning, så Ambulance Syd kan finde reddere til at udfylde vagtplanen. 

- Løsningen er, at der bliver uddannet flere reddere, og så skal de reddere, der er i dag, have lov til at arbejde mere, siger Peter Kofod.

Kan tage vagter i andre selskaber

Som reglerne er nu, er der dog ikke udsigt til, at ambulanceredderne kan arbejde, lige så meget som de plejer. 

Til gengæld fungerer 48-timers-reglen sådan, at medarbejderne sagtens kan tage ekstravagter som ambulanceredder i andre selskaber eller arbejde som ved siden af, som Michael Birger Kristensen tidligere har gjort som mekaniker.

Når en ny regering er på plads i forlængelse af folketingsvalget og regeringsforhandlingerne, vil Peter Kofod tage fat i beskæftigelsesministeren, så der kan blive fundet en midlertidig og langsigtet løsning - både så ambulanceredderne ikke skal arbejde mere end 48 timer om ugen, og så der kommer en ambulance, når der er behov.

- Det er ikke meningen, man skal arbejde hele tiden. Det er rart at få hjælp af en, der er frisk i hovedet, siger Peter Kofod, der dog hellere vil have, at en ambulance kommer frem med en ambulanceredder, der har taget en ekstravagt, end der slet ikke kommer nogen ambulance.

Står det til Ambulance Syd, burde de ansatte selv kunne bestemme, hvor meget overarbejde de ønsker at tage, mens FOA slår fast, at medarbejderne skal beskyttes mod nedslidning