I det fynske folks tjeneste

EU vil ikke frede ø-færger

Håbet svinder for de mange på Ærø og andre øer, der håber at færgefarten slipper for endnu en dyr og krævende udbudsrunde. EU-kommissionen synes nemlig, at øer på Ærøs størrelse er for store til at få særbehandling.

-

Håbet svinder for de mange på Ærø og andre øer, der håber at færgefarten slipper for endnu en dyr og krævende udbudsrunde. EU-kommissionen synes nemlig, at øer på Ærøs størrelse er for store til at få særbehandling.

Senere på ugen vil EU slå fast, at øerne ikke kan slippe for at sende færgerne i udbud. I dag er der samråd i folketinget om udbud af færgefarten. Samrådet er forholdsvis ligegyldigt, for det er EU-kommissionen, der har inititativret på området.

Kommissionen vil senere på ugen løfte sløret for sit forslag til lov om udbud af færgefart. Men Radio Fyn har allerede nu erfaret, hvad kommissionen vil sige: Ærø er for stor til at slippe for udbuddet. 

Kun øer, hvortil der fragtes under 100.000 passagerer om året, der får lov at slippe.Og ruterne til Marstal og Ærøskøbing fragter langt over 100.000 passagerer. Det samme gælder færgen Spodsbjerg-Tårs.

Dermed vil omkring 100 arbejdspladser på Ærø igen komme i farezonen, hvis et udenlandsk færgeselskab vinder licitationen.

\"Det kan få helt uoverskuelige økonomiske konsekvenser for os. Vi frygter, at der kommer en rute, som vil forsøge at skumme fløden om sommeren, hvor det kan være en god forretning at sejle folk til Ærø. Så bliver det endnu dyrere for det offentlige at opretholde driften om vinteren\", siger Marstals Borgmester, Karsten Landro, til DR Fyn.

Han kan gå hjem til rådhuset og se sig om efter en halv million kroner, der skal gå til at lave udbudsmateriale om ærøfærgerne. \"EU pålægger os nogle vilkår, som gør, at det her kan blive et utroligt spild af offentlige ressourcer, siger Karsten Landro.

 

Ved du noget? Så send os et tip