I det fynske folks tjeneste

Faaborg Værft i strid om millionkontrakt med hjemmeværnet

Brancheforening har klaget til forsvarsministeren over, at Faaborg Værft trods manglende miljøgodkendelse står til at vinde kontrakt i 100 millioner kroners-klassen. Fayard på Lindø glemte detalje. Søby Værft rejser sag.

Faaborg Værft er favorit til at vinde stor kontakt om vedligeholdelse af marinehjemmeværnets skibe. Foto: scanpix

En fireårig rammeaftale til en værdi af omkring 100 millioner kroner om vedligeholdelse af marinehjemmeværnets skibe er under hård beskydning fra brancheforeningen Danske Maritime.

Søværnet har sendt aftalen i EU-udbud, men vinderen bliver sandsynligvis Faaborg Værft, som brancheforeningen vurderer mangler de nødvendige miljøgodkendelser.

Det skriver mediet Søfart.

Faaborg Værft, som ikke er medlem af Danske Maritime, har specialiseret sig i produktion af passagerfartøjer i kompositmateriale til brug i havne og indenskærs farvande.

Problemet er ifølge Danske Maritime, at værftet kun i begrænset omfang er godkendt til arbejde på stålskibe, skriver Søfart.

Danske Maritime har derfor opfordret Søværnet til ikke at indgå aftale med et værft, som efter deres opfattelse mangler de nødvendige godkendelser.

Derudover har brancheforeningen henvendt sig til forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) og bedt ham om at tage affære.

- Vi anser det for et alvorligt principielt problem, hvis staten modtager og behandler tilbud fra virksomheder, der ikke på tilbudstidspunktet har de fornødne tilladelser, skriver adm. direktør Jenny Braat, Danske Maritime, ifølge Søfart til Claus Hjort Frederiksen i et brev, der også er sendt til Folketingets forsvarsudvalg og miljøudvalg.

Hos Faaborg Værft afviser adm. direktør Jan Mortensen beskyldningerne fra Danske Maritime.

- Vi har alle de nødvendige miljøtilladelser til at udføre denne opgave. Vi kan foretage sandblæsning og sprøjtemaling i det omfang, der er påkrævet for at udføre opgaven. Der findes naturligvis miljøkrav omkring for eksempel støjgener, som vi skal overholde. Men det kan altsammen håndteres, siger Jan Mortensen til Søfart.

Ifølge Søfarts oplysninger var nordjyske Jobi Værft og Søby Værft på Ærø også med i opløbet om den attraktive forsvarsordre. De to værfter har rejst en sag om forløbet hos Klagenævnet for Udbud.

Fayard, som er Nordeuropas største reparationsværft, deltog ligeledes i EU-udbuddet, men fik ikke lov til at byde på opgaven, fordi værftet havde glemt at oplyse om sin erfaring med stålplader af en vis tykkelse.

Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse bekræfter over for Søfart, at Faaborg Værft er favorit til at vinde kontrakten. Men styrelsen afventer Klagenævnets afgørelse, som ventes fredag, inden der tages endeligt stilling.

Fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) lyder meldingen tilsvarende:

- Forsvarsministeriet afventer Klagenævnet for Udbuds behandling af sagen.