I det fynske folks tjeneste

Færgeaftale på Langeland på plads

Færgeruten mellem Bagenkop og Kiel er godt på vej til at genopstå endnu en gang. En arbejdsgruppe på Langeland indgik tirsdag en aftale med det norske rederi Eidsiva om at chartre superflexfærgen Anja 11 i tre år. Aftalen bliver dog kun til noget, hvis et nyetableret driftsselskab inden 1. marts kan sælge for fire millioner kroner folkeaktier i færgedriften.

-

Færgeruten mellem Bagenkop på Langeland og Kiel i Tyskland er godt på vej til at genopstå endnu en gang. En arbejdsgruppe på Langeland indgik tirsdag en aftale med det norske rederi Eidsiva om at chartre superflexfærgen Anja 11 i tre år. Aftalen bliver dog kun til noget, hvis et nyetableret driftsselskab inden 1. marts kan sælge for fire millioner kroner folkeaktier i færgedriften.

Efter to dages intensive forhandlinger lykkedes det tirsdag eftermiddag en arbejdsgruppe fra Langeland at indgå en aftale med det norske rederi Eidsiva fra Oslo. Aftalen betyder, at der nu skal dannes et driftsselskab på Langeland, der skal stå for sejladsen på ruten mellem Bagenkop og Kiel.

Tegningsmateriale i løbet af to uger
\"Vi har aftalt, at vi chartrer superflexfærgen Anja 11 for tre år. Inden 14 dage skal vi have tegningsmaterialet klar, og så skal vi sælge aktier for fire millioner kroner\", siger formanden for arbejdsgruppen Troels Krøyer.

Første år blive prisen for at charte færgen 10.000 kr. pr. dag, og de kommende år stiger prisen en smule.

Færgen har sidst sejlet på ruten Gedser-Rostock og er bygget i 1989. Den har plads til 400 passagerer og 90 biler, og har ligget i Bagenkop havn siden efteråret.

Arbejdsgruppen ser særdeles optimistisk på muligheden for at etablere et driftsselskab.

Optimist
\"Vi vil sælge færgeaktier til alle interesserede, og jeg tror på, at både turistbranchen, mindre virksomheder og mange privatpersoner vil investere i selskabet, så vi kan få en færgerute til Tyskland igen\", siger Troels Krøyer.

Aktiekapitalen på fire millioner kroner skal være i hus senest 1. marts. Mindste aktiekøb bliver på 1000 kroner.

\"Jeg kan ikke sætte dato på, men det er min klare overbevisning at færgeruten mellem Bagenkop og Kiel åbner i løbet af foråret\", slutter Troels Krøyer.

Driftsselskabet skal nu til at markedsføre den nye færgefart på det tyske marked. Hvis færgeprojektet skal løbe rundt skal den nye rute årligt benyttes af 150.000 passagere og 30.000 biler.