Færgers overvægt genbruges

Overskydende materialer fra to Scandlines-færger på Fayard på Lindø bliver sorteret og genbrugt.

De to ufærdige færgeskrog er flere hundrede ton for tunge i forhold til specifikationerne, så en af Fayards opgaver er at "slanke" dem - især i overbygningen.

Det overskydende materiale bliver sorteret af H J Hansens Genindvindingsindustri i jern, kobber, plast, glas og hvad der ellers måtte være, hvorefter det bliver genbrugt.

Jernet sendes med skib til europæiske og oversøiske stålværker, hvor det smeltes om og bliver til plader og bjælker til bygninger og skibe.

På den måde spares mere end 2500 ton CO2 i forhold til at udvinde nyt jern - svarende til udslippet fra mere end en million liter benzin, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

De to færger blev hentet hjem tidligere i 2014 fra et tysk værft for at blive færdiggjort på Fayard på Lindø Industripark.

Færgerne skal indsættes på ruten Gedser-Rostock i 2015.

Oversigt

    Oversigt