I det fynske folks tjeneste

FAKTA: Sådan vil regeringen sikre hurtigere tog

Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten skal blive enige om plan for hurtigere tog til danskerne. I planen indgår et superlyntog mellem Odense, København og de øvrige store byer.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti blev tidligere på året enige om at afsætte 28,5 milliarder kroner fra øget beskatning af olie- og gasudvinding i Nordsøen til "Togfonden DK".

Togfonden tager udgangspunkt i en timemodel mellem de største danske byer, samtidig med at der indføres elektriske tog på alle hovedstrækninger.

De nærmere detaljer i den nye togfond mangler fortsat at blive forhandlet på plads mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Forhandlingerne begynder onsdag.

I regeringens udspil er de mange milliarder blandt andet afsat til:

* Ny bane over Vestfyn

* Ny bro over Vejle Fjord

* Ny bane mellem Hovedgård og Aarhus

* Elektrificering af togstrækningerne: Fredericia-Aalborg, Roskilde-Kalundborg, Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn

Regeringens udspil til en timemodel indeholder blandt andet:

* Et superlyntog med én times rejsetid mellem de største byer København, Odense, Aarhus og Aalborg inklusiv stop i Randers.

* Et superlyntog, der kører på én time fra København til Odense og videre fra Odense til Esbjerg, inklusiv stop i Kolding efter en halv time.

* Et superlyntog mellem København og Aarhus på 2 timer og 10 minutter med stop i Odense, Fredericia, Vejle og Horsens.

* Parallelt med disse tog kører andre tog (Intercity- og regionaltog), som betjener de mellemliggende stationer. Ved at skifte én gang undervejs kan man fra næsten alle stationer få andel i rejsetidsgevinsterne

Ved du noget? Så send os et tip