Falske togforsinkelser driller stadig fynboerne

Fredag morgen kan infoskærme stadig fejlagtigt melde om forsinkede tog, der faktisk kører til tiden.

DSB og Banedanmark kæmper fredag morgen fortsat med at få ryddet op efter en omfattende netværksfejl, der hele torsdagen betød, at der var fejlagtige oplysninger i Rejseplanen, på infoskærme på perroner over hele landet samt i højttalerkald.

 Fejlen betyder, at der fortsat meldes om forsinkelser for tog, der reelt kørte til tiden.

 Selve fejlen blev lokaliseret torsdag. Men passagererne vil stadig kunne opleve fejl fredag, oplyser Banedanmark.

 Ligeledes fredag morgen melder DSB dog på Twitter om en reel forsinkelse. Grundet en nedfalden køreledning kører der færre tog mellem Helsingør Station og Københavns Hovedbanegård. Der er indsat togbusser på strækningen.

 Banedanmark har arbejdet på at rydde op efter netværksfejlen hele natten.

 - Vi har sammen med vores leverandører sat alle kræfter ind på at få systemerne op at køre normalt igen. Genopretningen tager tid, også længere end vi havde regnet med, oplyser Morten Buur, områdechef i Banedanmark, i en pressemeddelelse. 

 Grunden til, at det tager ekstra tid at rette op efter fejlen, er, at alle systemer skal testes manuelt.

 - Derfor kan der være udfald i både informationen på infoskærme og højttalerudkald, ligesom Rejseplanen heller ikke vil være fuldt opdateret fra fredag morgen, meddeler Morten Buur.

 Selve togtrafikken er dog ikke berørt af netværksfejlen. Det er udelukkende trafikinformationen, der er ramt af fejlen.

 - Jeg har fuld forståelse for, at det kan være frustrerende, at man ikke kan regne med den information, lyder det fra Morten Buur.

 Mens infoskærmene ikke nødvendigvis giver korrekte oplysninger, kan man i stedet holde øje med Twitter, hvor DSB giver korrekt trafikinformation.

 Fejlen blev konstateret torsdag morgen omkring klokken 06.

 Foruden de forkerte skærmoplysninger var det torsdag heller ikke muligt at foretage udkald på fjernbanerne.

Oversigt

    Oversigt