I det fynske folks tjeneste

Fayard er færdig: Værs'go for en milliard færge

Stralsund-værft byggede to Scandlines-færger med 700 ton overvægt og gik konkurs. Nu har Fayard klaret resten. To færger til en milliard stykket.

Den første hybridfærge, Berlin, sejler allerede mellem Gedser og Rostock. Foto: Claus Lillevang.

Prins Joachim, der tidligere sejlede på Storebælt, har fået fast arbejde i Middelhavet. Foto: European Seaways.

1 af 2

Fredag den 28. oktober er en historisk dag på Fayard.

Værftet afleverer den sidste af to ro-ro færger til Scandlines. Pris: en milliard kroner stykket.

Oprindelig skulle Scandlines have sejlet med to nye ro-ro færger på Gedser-Rostock overfarten allerede i 2012.

Fartøjerne var bestilt hos P & S Werft i Stralsund - en del af den koncern, der overtog Lindøs Stralsund-værft.

Men noget gik galt. Værftet fik konstrueret færgerne 700 ton for tunge, så de ikke kunne anløbe Gedser. Men inden værftet fik rettet op på skaden, kom det i økonomiske vanskeligheder.

Scandlines måtte købe de halvfærdige skibe ud af konkursboet, og i stedet fik Fayard på Lindø opgaven med at demontere skibene og gøre dem lettere. Det har nu taget et par år.

Scandlines benyttede samtidig lejligheden til at gøre ro-ro færgerne til hybridskibe, så de kan lagre overskudsenergi.

- De er blevet mere miljøvenlige, men også markant dyrere. Den ene motor er erstattet med en række batterier, som kan lagre overskudsenergien. Det er samme princip som i en Toyota Prius, fortæller kommunikationsdirektør hos Scandlines Anette Ustrup Svendsen. 

Den første færge, Berlin, blev indsat på Gedser-Rostock overfarten i maj måned, og afløser den gamle Storebælts-færge Prins Joachim, og den 28. oktober navngives den sidste hybridfærge Copenhagen ved en dåbsceremoni på Fayard.

Den afløser Kronprins Frederik, som Scandlines beholder som afløserfærge på bl.a. Rødby-Puttgarten.

Der er plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, og der kan være 1300 passagerer ombord på hver hybridfærge. 

Prins Joachim er solgt til videre drift i Grækenland. Den er nyistandsat og sejler mellem Brindisi, Corfu og  Igoumenitsa. I dag er den bl.a. forsynet med Casino og duty free shop.