I det fynske folks tjeneste

Langelandsfestivalen holder liv i byens butikker resten af året

Flere butikker i Rudkøbing ville ikke kunne overleve uden Langelandsfestivalen. Sådan lyder det fra handelsstandsforeningen.

02:01

1 af 2

Når 25.000 mennesker samles på en mark ved Rudkøbing, skal der også bruges nogle penge. Det mærker butikkerne på resten af øen, og i særdeleshed i Rudkøbing. For nogle af butikkerne i byen, er det ugerne under og op til festivalen, der redder resten af årets omsætning.

Læs også Fynboerne gider ikke Langeland: Ejer overvejer rabatter

- Vi har en del specialforretninger i Rudkøbing, som øen strengt taget ikke har omsætning til. Men travlheden under festivalen gør, at de kan holde åbent resten af året, siger Kim Behnfeld Jensen, formand for Rudkøbing Handelsstandsforening.

Direktøren for festivalen, Flemming Scheel, er også glad for at kunne samarbejde med de lokale forretninger.

Travlheden under festivalen gør, at de kan holde åbent resten af året

Kim Behnfeld Jensen, Formand for Rudkøbing Handelsstandsforening

- De lokale erhvervsdrivende er en stor del af byen, og vi har et meget positivt samarbejde med handelsstandsforeningen. Vi vil rigtig gerne inddrages i deres tanker og ideer, ligesom vi gerne vil have dem til at bidrage til vores udvikling, siger Flemming Scheel.

Ærter til festivalfolket

Kim Behnfeld Jensen er selv uddeler i Superbrugsen i Rudkøbing, og her mærker de tydeligt, at der er festival i byen.

- Vi har ekstra travlt i øjeblikket. Vores omsætning stiger med cirka 30 procent i de to uger, hvor festivalen står på, hvis vi sammenligner med ugen efter, hvor der også er masser af turister, siger Kim Behnfeld Jensen.

Hvad er det især, festivalgæsterne går efter?

Læs også Masser af nostalgi på årets Langelandsfestival

- Det er meget spiritus og nem frokost, men vi har også rigtig travlt i grøntafdelingen, hvor det især er ærter i bælg og nektariner, folk vil have. Sidste år solgte vi sindssygt mange vandmeloner, men jeg tror desværre ikke, vejret er til det i år, siger Kim Behnfeld Jensen.

Lidl er blevet accepteret

I 2015 var der en del utilfredshed blandt byens butikker, da festivalen valgte at udleje et areal på festivalområdet til discount-kæden Lidl. 

- Når man er en lille smule presset i forvejen, kan det være svært at overskue, hvis man bliver mere presset. Derfor var vi en del, der ikke synes, det var en særlig god idé, siger Kim Behnfeld Jensen.

Lidls butik på årets Langelandsfestival Foto: Alexander Aagaard

Festivaldirektøren forstår godt bekymringen, men han mener ikke, det er skidt for byen, at gæsterne nu kan handle på festivalen.

- Nu er der kommet et andet flow, hvor folk køber deres dagligvarer i Lidl, og så går de ned i byen og har lidt bedre tid til at fordybe sig i tingene. Jeg hører fra nogle handlende i byen, at det har givet en positiv effekt hos dem, siger Flemming Scheel. 

Det kan Kim Behnfeld Jensen ikke genkende, men han mener samtidig, at salget har fundet et passende leje i dag.

- Man får tilpasset sig og kører videre. Generelt set har vi lagt det bag os, og nu kigger vi fremad. Så længe festivaldirektøren bare sørger for godt vejr, siger Kim Behnfeld Jensen.

TV 2/FYN sender live fra Langelandsfestival hele ugen.