#FikDuSet: Wow - flere følelser på facebook

Vi kunne "LIKE" - og det var det. Nu har facebook introduceret en stribe nye humørikoner - emojis, så nu kan vi både "wow" og "love". Og det giver en langt mere nuanceret debat.

Hver fredag på TV2Fyn zoomer vi ind på den digitale verden og de sociale medier, som efterhånden fylder rigtig meget i vores alle sammens hverdag. 

To gæster, der til hverdag arbejder i det digitale, giver nye tendenser og virale historier en forklaring.

Og i dagens #FikDuSet satte seniorrådgiver Tobias Østergaard Brandt og digital rådgiver Dorte Møller Madsen blandt andet Facebooks nye Humør-ikoner under luppen. 

- Tidligere har der jo været en efterspørgsel på at kunne udtrykke sig på andre former end LIKE. Et LIKE har  tidligere skulle betyde mange ting. Nu får man så nye muligheder for at udtrykke sig, siger Tobias Østergaard Brandt.

Kan ord nu ikke længere bruges?

- Jo ord kan sagtens bruges. Men nogen gange kan det være rarere i et hurtigt sekund at kunne udtrykke noget, fortæller Dorte Møller Madsen.

 

 

Se hele interviewet med Tobias Østergaard Brandt og Dorte Møller Madsen her

 

De nye humørikoner er: wow, angry, love, haha, yay og sad.

- Jeg tror helt klart at det kommer til at tilføre nogle nuancer, som vi ikke tidligere har set. Sproget begrænser nogle gange - når man lige hurtigt skal af med noget. Når man ikke tidligere har haft noget lige ved hånden til at udtrykke sig, så er det, at man bliver forfalden til at opføre sig direkte dårligt, siger Tobias Østergaard Brandt.

Dorte Møller Madsen mener, at de nye humørikoner kan blive en udfordring, fordi folk lige skal lære at bruge dem. Men når først man får lært det, så kan det gavne virksomhederne, fortæller hun. 

- Det så man med Startours, der spurgte: Hvad er din følelse, når du skal på ferie. Og der kom endnu flere reaktioner, end man før har set.

Oversigt

    Oversigt