Med smartphones og tablets som kamera- og klippeudstyr har 4.-7. klasseselever på 47 fynske skoler indspillet over 650 animations- og spillefilm i løbet af marts under projektet Edit24.
Jeg har lært noget om, at piger ikke lige er, som jeg går og tænker.
De 3.100 folkeskoleelever har både stået foran og bag mobilen, når scenerne til deres film skulle i kassen. Som filmhold har de unge selv skrevet manuskriptet, instrueret, spillet rollerne og redigeret filmene under temaerne på tværs, forskel og kys.
Og selvom undervisningen har lært eleverne en række filmtekniske greb på computere og mobiler, så kan filmprojekter også være med til at udvikle deres sociale forståelse. Det har Frederik Wulle fra 6.B på Marstal skole oplevet i denne uge.
- Jeg har lært noget om, at piger ikke lige er, som jeg går og tænker, siger Frederik Wulle.
Sammen med sin gruppe har Frederik Wulle i denne uge instrueret filmen “ ham, der kom på tværs”, der handler om, hvordan der kan opstå splid mellem veninder, hvis der opstår jalousi på grund af en dreng.
Det har givet rigtig meget socialt, at børnene har lavet det her med nogen, som de normalt ikke hænger sammen med
Med filmarbejdet er eleverne kommet til at arbejde sammen på en anden måde, end de plejer. Og det kan også ses udefra af lærerne.
- De får rigtigt meget ud af at bruge deres mobiler på en anden måde, end de gør normalt. Så der er meget teknisk i det. Men derudover er der også rigtig meget socialt i det, siger Mette Lassen.
Som dansklærer har Mette Lassen stået for filmene i 6.b, og hun mener, at eleverne har inkluderet hinanden i grupperne på en anden måde, end de normalt gør.
- Nogle af grupperne er blevet dannet af nogle, der ikke er sammen med hinanden så tit. Det har givet rigtig meget socialt. Derudover er flere også blevet sat på prøve, da der er opstået nogle problemer, som de selv skulle løse undervejs. Det ruster dem også på en måde, siger Mette Lassen, der er lærer for 6.b på Marstal skole.
Eleverne har blomstret og fundet ud af, at "Gud, ham kan jeg godt arbejde sammen med
Forskning: Filmprojekter styrker fællesskaber
TV 2/ FYN har før skrevet om de gavnlige effekter af filmprojekter i undervisningen.
Ny forskning fra Syddansk Universitet viser nemlig, at projekter som edit24 er med til at øge elevernes sociale evner. Tilbage i december fortalte lektor i medievidenskab ved SDU, Heidi Phillipsen, at de processer, som børnene kommer igennem i undervisningsforløb som edit24 kan være med til at udvikle deres sociale evner.
-Det har vist sig, at der har været nogle rigtig gode samarbejder også imellem elever, som normalt ikke kan sammen. Eleverne har blomstret og fundet ud af, at "Gud, ham kan jeg godt arbejde sammen med", fordi de har filmen som et fælles mål, sagde Heidi Phillipsen til TV 2/FYN tilbage i december.
De to vinderfilm fra hver kommune og de to klasser bag repræsenterer deres kommune ved den fynske galla fredag den 31. marts i Nordisk Film Biografer, Odense. Men du kan følge med i filmene på Edit24.dk eller se sidste årsvindere .
Edit24