Film skaber fællesskab i folkeskolen

Filmprojekter som mobilfilmskonkurrencen Edit24 styrker folkeskoleelevers sociale evner og skaber inkluderende fællesskaber.

Med smartphones og tablets som kamera- og klippeudstyr har  4.-7. klasseselever på 47 fynske skoler indspillet over 650 animations- og spillefilm i løbet af marts under projektet Edit24.

quote Jeg har lært noget om, at piger ikke lige er, som jeg går og tænker.

Frederik Wulle, elev i 6.b, Marstal skole.

De 3.100 folkeskoleelever har både stået foran og bag mobilen, når scenerne til deres film skulle i kassen. Som filmhold har de unge selv skrevet manuskriptet, instrueret, spillet rollerne og redigeret filmene under temaerne på tværs, forskel og kys.

Og selvom undervisningen har lært eleverne en række filmtekniske greb på computere og mobiler, så kan filmprojekter også være med til at udvikle deres sociale forståelse. Det har Frederik Wulle fra 6.B på Marstal skole oplevet i denne uge.

Filmprojekter for folkeskoleelever kan inkludere elever i andre fællesskaber, end de normalt er i.
Filmprojekter for folkeskoleelever kan inkludere elever i andre fællesskaber, end de normalt er i.
Foto: Morten Albek

- Jeg har lært noget om, at piger ikke lige er, som jeg går og tænker, siger Frederik Wulle.

Sammen med sin gruppe har Frederik Wulle i denne uge instrueret filmen “ ham, der kom på tværs”, der handler om, hvordan der kan opstå splid mellem veninder, hvis der opstår jalousi på grund af en dreng.

quote Det har givet rigtig meget socialt, at børnene har lavet det her med nogen, som de normalt ikke hænger sammen med

Mette Lassen, dansklærer, 6.b, Marstal skole.

Med filmarbejdet er eleverne kommet til at arbejde sammen på en anden måde, end de plejer. Og det kan også ses udefra af lærerne.

- De får rigtigt meget ud af at bruge deres mobiler på en anden måde, end de gør normalt. Så der er meget teknisk i det. Men derudover er der også rigtig meget socialt i det, siger Mette Lassen.

Filmprojekter som Edit24 er med til at styrke elevernes sociale evner.
Filmprojekter som Edit24 er med til at styrke elevernes sociale evner.
Foto: Morten Albek

Som dansklærer har Mette Lassen stået for filmene i 6.b, og hun mener, at eleverne har inkluderet hinanden i grupperne på en anden måde, end de normalt gør.

- Nogle af grupperne er blevet dannet af nogle, der ikke er sammen med hinanden så tit. Det har givet rigtig meget socialt. Derudover er flere også blevet sat på prøve, da der er opstået nogle problemer, som de selv skulle løse undervejs. Det ruster dem også på en måde, siger Mette Lassen, der er lærer for 6.b på Marstal skole.

quote Eleverne har blomstret og fundet ud af, at "Gud, ham kan jeg godt arbejde sammen med

Heidi Phillipsen, Lektor i Medievidenskab, Syddansk Universitet.

Forskning: Filmprojekter styrker fællesskaber
TV 2/ FYN har før skrevet om de gavnlige effekter af filmprojekter i undervisningen.

Ny forskning fra Syddansk Universitet viser nemlig, at projekter som edit24 er med til at øge elevernes sociale evner. Tilbage i december fortalte lektor i medievidenskab ved SDU, Heidi Phillipsen, at de processer, som børnene kommer igennem i undervisningsforløb som edit24 kan være med til at udvikle deres sociale evner. 

Edit24 er en mobilfilmkonkurrence for fynske folkeskoleelever
Edit24 er en mobilfilmkonkurrence for fynske folkeskoleelever
Foto: Morten Albek

-Det har vist sig, at der har været nogle rigtig gode samarbejder også imellem elever, som normalt ikke kan sammen. Eleverne har blomstret og fundet ud af, at "Gud, ham kan jeg godt arbejde sammen med", fordi de har filmen som et fælles mål, sagde Heidi Phillipsen til TV 2/FYN tilbage i december.

De to vinderfilm fra hver kommune og de to klasser bag repræsenterer deres kommune ved den fynske galla fredag den 31. marts i Nordisk Film Biografer, Odense. Men du kan følge med i filmene på Edit24.dk eller se sidste årsvindere .

Edit24

 

Oversigt

    Oversigt