Firmajulegaver: Drop vanetænkningen!

Julegaver skal være et bevidst valg eller fravalg, så får virksomheder nemmere ved at tiltrække de rigtige medarbejdere

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hos Viking Rubber venter der medarbejderne en utraditionel julegave. I beklædningsvirksomheden går de langt udenom julekurve eller links på nettet, hvor den ansatte selv vælger og bestiller sin gave.

-Jeg synes ikke, det er personligt. Hele vore forretning er bygget op om, at vi er personlige. Så skal vi jo ikke give medarbejderne et link, der siger her – find selv din julegave, siger Alexander Mygind Andersen, der er Forretningsudvikler hos Viking Rubber i Faaborg.

Alternativ julegave
Viking Rubber Company har 15 medarbejdere i Faaborg og har ialt omkring 400 medarbejdere fordelt på hovedkontoret i Danmark, fabrikken i Vietnam, og salgskontorer i Chile, Spanien, Tyskland og Grækenland.  De leverer bl.a. sikkerhedsbekædning og regnstøj til professionelt brug.

Her har julegaven tidligere år bestået af et fagligt arrangement som f.eks. et besøg hos stofleverandører i udlandet eller noget andet, som medarbejderne kan lære noget af. De har både været i Spanien og Sydtyskland.

quote Julegaven er jo en del af os, det er en måde, vi udtrykker os på. Så nytter det ikke, at vi giver medarbejderne et standardprodukt, hvis vi lægger vægt på overfor kunderne, at vi er specielle og personlige. Det skal hænge sammen, ellers lyver vi overfor os selv

Alexander Mygind Andersen, Forretningsudvikler, Viking Rubber Company

Drop vanetænkningen
Og det er en rigtig god ide at droppe vanetænkningen, når det gælder julegaver, mener stifter af Compassion Focused Leadership og erhvervspsykolog Michael Andersen. Han opfordrer virksomhederne til at være mere bevidste om, hvorfor de giver julegaver og hvad de giver deres medarbejdere.

- Du rekrutterer nul medarbejdere ved bare at købe en julekurv, fordi "det plejer vi". Det har ingen effekt hos medarbejderne, siger han

Men sådan er det langt fra alle, der tænker.  Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv, så vælger mere end hver tredje virksomhed at give den traditionelle julekurv eller en ting til boligen. Det gælder også hos Marius Pedersen, som igen i år giver en kombination af ting til hjemmet og guf til ganen.

 - Vi er jo et firma med mange og lange traditioner, heriblandt at medarbejdere får en julegave, siger Lisbeth Bille fra HR-afdelingen.

Julekurve i toholdsskift
Hos HJ Hansen i Odense arbejder ti medarbejdere i toholdsskift i disse dage for at få knapt 40.000 julekurve klar til årets firmajulegaver. Her er tendensen, at gaverne er større og at virksomhederne er gået tilbage til de klassiske gaveløsninger.

- Gaverne er større i år og typisk giver virksomhederne mellem 50 og 100 kr mere. Og i år det i højere grad gaver, man kan spise og drikke fremfor varige ting til boligen, siger Peter Møller Andersen, der er indkøbschef i HJ Hansen.

Som noget nyt i år for samtlige medarbejdere hos OUH en julegave af virksomheden i år.  De 10.000 medarbejdere får en julegave til 180 kroner, indholdet er stadig en hemmelighed.

Men det tiltrækker virksomhederne ikke nye medarbejdere af. Julegaven er et vigtigt signal, og det kan være en god ide helt at droppe gaverne, mener Michael Andersen

- Man sender også et signal om at det så er den kristne religion, man følger. Man kan også vælge at droppe julegaven, så har man ikke favoriseret nogen religioner, men har mere et internationalt snit, siger han. 

Skærer ned på gaverne
I år har Viking Rubber haft et dårligt resultat, så man har valgt at skære ned på årets julegave til medarbejderne. Hvad det bliver, er stadig en hemmelighed, men årets gave bliver mindre.

 - I år bliver det ihvertfald indenfor landets grænser, men det bliver noget med teambuilding, der har relevans. Det kan være en hyggelig aften eller weekend, siger Alexander Mygind Andersen.

Ifølge tal fra Dansk Erhverv, vælger hver tiende virksomhed julegaver til medarbejderne fra. Og det er slet ingen skidt ide, siger erhvervspsykolog Michael Andersen. Han mener, virksomhederne står sig bedre ved evt. at vælge alternativer til julegaven end ved at give dem bevidstløst.

- Vi ved, at det aktiverer rigtig mange gode følelser, hvis vi selv at får lov til at give. Hvis man som medarbejder kan sige - jeg vil gerne give til Læger Uden Grænser, jeg skal ikke selv have en julegave. Det vil have en større impact på medarbejderne, siger han.

Nyt på OUH i år er, at de 10.000 medarbejdere hver får en julegave for 180 kroner. Foto: TV2/Fyn arkiv
Nyt på OUH i år er, at de 10.000 medarbejdere hver får en julegave for 180 kroner. Foto: TV2/Fyn arkiv

 

Oversigt

    Oversigt