I det fynske folks tjeneste

Fjer, perler og nøgne kroppe: Sådan blev Jim Lyngvilds whiskyflaske til

Der er langt fra brutale danske vikinger til de smukke perlehovedbeklædninger og sirlige penselstrøg, man kan se i videoen til den nye whiskyflaske, som Jim Lyngvild har designet.

03:33

Video: Thomas Fryd

Jim Lyngvild syr, farver stof, maler og tager billeder. Det skotske whiskyfirma Highland Park har torsdag løftet sløret for en ny whisky, hvor Jim Lyndvild har designet flasken. Og dertil er en præsentationsvideo, der viser Jim Lyngvilds rejse fra ideer til færdigdesignet whiskyflaske. Og selvom whiskyflasken hedder Valkyrie og er inspireret af vikingernes gude-tro, så er der tilført en ordentlig portion glimmer, perler og fjer.

Det er helt nyt for Highland Park, men det var også meningen. 

- I bund og grund er det Jims viden om vikinger og hans designererfaring, vi gik efter, da vi valgte ham. Men så kunne vi bare godt tænke os en lidt anderledes, flamboyant person, siger Martin Markvardsen, senior brand ambassadør for Highland Park, og tilføjer:

  Foto: Thomas Fryd

- Jeg havde et møde med vores marketing manager, og hun søgte et nordisk, vikingeagtigt islæt og design. Så skal man ikke tænke ret lang tid, før man tænker på Jim Lyngvild. Jeg gav ham et kald efter mødet, og han er jo entusiastisk og sagde: 'ja, lad os gøre det'. 

Læs også Highland Park-medarbejder: Jim Lyngvild er mærkelig

Inspiration fra fortiden

Jim Lyngvild benytter blandt andet en markant tatovering, som viser hans tilhørsforhold til vikinge-fortiden, til at pryde whiskyflasken med. 

- Egentlig var det lidt tilfældigt. Deres danske brand-manager, Martin Markvardsen, havde ledelsen med på en tur til Danmark. De skulle til at redesigne deres serie med vikingemotiver. I den forbindelse ville de lige besøge mig til et kort møde. De blev i timevis! De kunne blandt andet godt lide mit stamtræ, hvor en af mine forfædre var jarl på Orkney-øerne. Det var før 1468, hvor øerne stadig var danske. For det gælder jo om at fortælle en god historie, når man skal sælge et kvalitetsprodukt i dag,  mener Jim Lyngvild. 

  Foto: Thomas Fryd