I det fynske folks tjeneste

Flere biler i cykelbyen

Selvom Odense er blevet udnævnt til hele Danmarks cykelby, er antallet af biler steget de senere år. En konference onsdag i Odense skal overbevise folketingspolitikere om, at det betaler sig at få folk til at cykle mere.

-

Selvom Odense er blevet udnævnt til hele Danmarks cykelby, er antallet af biler steget de senere år. En konference onsdag i Odense skal overbevise folketingspolitikere om, at det betaler sig at få folk til at cykle mere.

For tre år siden var der 64.953 biler i Odense. Det tal er nu steget til 67.281, mens byen har brystet sig med at være landets førende cykelby.

Årsagen er, at folk pendler længere mener Troels Andersen fra Odense Kommunes Park- og Vejafdeling, som i sin tid stod for projekt cykelby.

Ganske vist er antallet af cykelture steget med 11 % i samme periode, men det dækker over, at dem, der cykler i forvejen, cykler mere, fortæller Troels Andersen.

Han og Dansk Cyklist Forbund beklager, at regeringen har fjernet tilskuddene til at få flere op på cyklen.

Tal fra Odense, som med projekt cykelby investerede massivt i at fremme cykling, viser at samfundet kunne spare 20 milliarder kroner ved at investere 150 millioner kroner i cykelstier og kampagner. Simpelthen fordi cykling er sundt.

I Odense blev der investeret 20 millioner kroner gennem tre år. I samme periode sparede Odense Kommune 33 millioner kroner i sygedagpenge.

De tal fremlægger cykelentusiasterne onsdag for tre folketingspolitikere ved en konference i Odense i håb om at få flere penge til cykelinvesteringer.