I det fynske folks tjeneste

Flere forsinkede tog på Svendborgbanen

Flere forsinkede tog og flere aflysninger har præget trafikken på Svendborgbanen i 2018 i forhold til året før.

Det er gået tilbage for den såkaldte kundepunktlighed på Svendborgbanen i 2018. Kundepunktligheden var for hele 2017 på 92,7 procent, og det er i 2018 faldet til 85,3 procent.

Også i december gik det tilbage for Svendborgbanen. I december 2018 var kundepunktligheden på 86,1 procent mod 92,5 procent i 2017.

- December måned var generelt præget af, at togene kørte godt, men der var også signalproblemer og enkelte tog, der havde problemer, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB i en pressemeddelelse.

Især morgenafgangene har være præget af forsinkelser og aflysninger. For afgangene mellem klokken 6 og 9 var kundepunktligheden i 2017 på 84,9 procent og det er faldet til 69,8 procent i 2018.

- Flere af de forhold, der gav forsinkelser, ramte den sårbare morgentrafik. Det ses klart i kundepunktligheden for morgentrafikken. Det er desværre morgentrafikken, der i løbet af 2018 har givet flest udfordringer, siger Tony Bispeskov.

Kilde: DSB

Kundepunktlighed

Kundepunktligheden er kundens punktlighed, hvilket er et udtryk for, hvor mange passagerer der kommer frem til tiden.

 

Et tog er forsinket, hvis det ankommer mere end 2,59 minutter efter køreplanen.

 

Det betyder også, at et fyldt og forsinket myldretidstog tæller tilsvarende tungere i statistikken end et halvtomt tog i ydertimerne, ligesom aflyste tog tæller med i statistikken.

 

Kilde: DSB