I det fynske folks tjeneste

Flere tog til tiden på Svendborgbanen - færre på Vestfyn

Storm, signalfejl, et nedbrudt tog, snevejr på Sjælland og et forsinket løvfald med glatte skinner til følge. Det er nogle af de udfordringer DSB har haft i efteråret med hensyn til at få togene frem til tiden ikke mindst om morgenen.

Den såkaldte kunderettidighed var i november 77,2% på Svendborgbanen i tidsrummet mellem klokken 06.00 og 09.00.

Det er noget bedre end i oktober, da rettidigheden kun var 52% primært på grund af signalfejl.

I eftermiddagsmyldretiden mellem klokken 15.00 og 18.00 var tallet 89,2%.

Både tallene morgen og eftermiddag ligger et par procentpoint højere end i samme måned i 2014.

På Vestfyn var rettidigheden i november 58,7% i morgenmyldretiden og 67,6% om eftermiddagen.

Det er betydeligt under november 2014, da tallene var 62% om morgenen og 79,1% om eftermiddagen.

Her har signalfejl og stormen Gorm sat deres præg på tallene, men også det milde efterårs langstrakte løvfald, der giver glatte skinner har spillet ind og et større snevejr på Sjælland, der også påvirkede togdriften henover Fyn.

Kunderettidigheden beregnes udfra, at togene skal være fremme indenfor tre minutter i forhold til køreplanen. Aflyste tog regnes ind, og antallet af passagerer er vægtet sådan, at et fyldt myldretidstog tæller mere end et halvtomt aftentog.

Dette for at komme så tæt på kundernes oplevelse af rettidigheden som muligt.

- Storm og snevejr har vi ikke indflydelse på; men det vi kan gøre noget ved, vil jeg gerne understrege, at der bliver arbejdet for at rette op, siger Tony Bispeskov, informationschef for DSB.