I det fynske folks tjeneste

Flot resultat på Fyens Stiftstidende

Mens især de landsdækkende medier har været hårdt ramt af annoncetilbagegang og krigen på gratisaviser, opnåede Fyens Stiftstidende i 2007 sit hidtil bedste resultat før ekstraordinære indtægter.

Forrygende årsresultat på Stiften

Omsætningen steg med 40 millioner kroner til 598 millioner, og overskuddet før skat voksede til 47,3 millioner kroner,
skriver Fyens Stiftstidende onsdag.

Det er cirka en million kroner bedre end året i forvejen. Til gengæld kunne koncernen i 2006 lune sig ved en ekstra indtægt på 60 millioner kroner efter salget af en aktiepost i De Bergske Blade.

Mediehusets annonceomsætning steg sidste år med syv procent, og samarbejdet med Fyns Amts Avis i selskabet Fynske Medier bar økonomisk frugt ud over det forventede.

En indtægt på 26 millioner kroner i det første regnskabsårs 15 måneder er fem millioner kroner over budgettet.

I alt omfatter samarbejdet nu omkring 900 ansatte fordelt på tre
dagblade, 13 distriktsblade, 10 vejvisere, boligavis, trafikavis, Gul & Gratis, digitale medier, avistrykkeri, bogtrykkeri og avis- og reklamedistribution. Dertil kommer et stort budkorps.

Mørke skyer forude

Der er dog ingenlunde grund til at hvile på laurbærrene, understregede bestyrelsesformand Jørn Henrik Petersen på Fyens Stiftstidendes generalforsamling tirsdag.

Mediekoncernen har som gennemsnittet af dagsbladsbranchen mistet fem procent af sit oplag på både hverdage og søndage.

Og hverken i Fyens Distribution, Tryksagsomdelingen Fyn eller Svendborg Tryk har resultaterne været tilfredsstillende.

Stiftstidendes udgifter til distribution er steget med 10 procent, og det har været en stadig udfordring at få bude nok til at dele aviser ud - og til tiden.

Der er dog håb om, at avisen kan overtage en del af de bude, der blev ledige, da Nyhedsavisen stoppede sin husstandsomdeling tidligere på året.

Til trods for en række gyldne år i den fynske mediekoncern, forudser Jørn Henrik Petersen, at de hårde tider også vil komme til Fyn.

Allerede i årets første måneder er annoncemængderne for nedadgående. Især er job- og boligannoncerne ramt.

Mens abonnementsavisen er på skrump, kan Stiftstidende glæde sig
over, at læserne i stadig stigende grad bruger tiden på koncernens inter-netavis.

Den fynske netavis er i dag markant større end de tre øvrige regionale netaviser, og fyens.dk og faa.dk (Fyns Amts Avis) har til sammen 125.000 unikke besøgende, hvilket næsten er en fordobling i forhold til 2007.