Det viser en ny undersøgelse, som Gallup har foretaget for KL blandt forældre med børn i folkeskolen fra 0.-5. klasse.
Forældrenes ekstra indsats kan fx bestå af, at forældrene i højere grad involverer sig, når der er problemer i skolen. Eller at de i højere grad støtter og opfordrer deres børn til at skabe nye kammeratrelationer gennem legeaftaler.
- Det er meget positivt og glædeligt, at vi med undersøgelsen ser, at der er et potentiale og en vilje fra forældrene til at deltage aktivt i at inkludere flere børn i skolens fællesskaber. Det er afgørende, at vi har forældrene med, hvis det skal lykkes os at undlade at udskille så mange børn i folkeskolen, siger Jane Findahl, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.
Der er enighed blandt folkeskolens parter - Danmarks Lærerforening, Skole og Forældre, Skolelederne, Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, KL og Folketingets partier - om, at folkeskolen skal være mere inkluderende. Øget inklusion og styrket almenundervisning er derfor allerede meget højt prioriteret i kommunerne.
Undersøgelsen viser samtidig, at der er et stort behov for, at skolerne informerer om, hvilke udfordringer det giver, når knap så mange børn som hidtil udskilles.