Forening frygter trafikdrab i mørke byer

Landsforeningen Landsbyerne frygter flere trafikdræbte, hvis kommunerne slukker gadelyset ved landevejene. Trafikekspert støtter op om bekymringen.

- Det er helt galt at spare på gadebelysningen i landsbyerne. Hvis kommunerne slukker lyset, frygter jeg flere trafikdrab.

Sådan lyder meldingen fra formanden for landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Carsten Abild, efter at endnu flere kommuner truer med at slukke gadebelysningen om natten for at spare penge.

Formanden understreger, at trafiksikkerheden i forvejen er kritisk på landevejene, og en mørklægning af landsbyerne vil forværre situationen.

- Mange landsbyer har ikke fortov, så mødre går i vejkanten med deres barnevogne og er udsatte. Situationen forværres endnu mere, hvis der bliver mørkt - det er helt galt at spare her, siger Carsten Abild.

I juni havde omkring hver fjerde af Danmarks kommuner mørkelagt byer, og siden er flere kommet til. Ifølge trafikekspert lektor Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, viser flere studier, at slukkede gadelygter betyder flere trafikdræbte.

- Der er solid dokumentation for, at dette er en dårlig idé, fordi omkostninger er større end besparelserne - altså at slukket gadelys betyder flere dræbte og kvæstede i trafikken. Det bliver konsekvenserne, siger Harry Lahrmann.

En undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik viser, at landevejene er de farligste vejstrækninger i Danmark. Mange billister overholder ikke hastighedsgrænsen på 80 kilometer i timen, og 200 ud af cirka 300 trafikdrab sker årligt på netop landevejene.

Landsforeningen Landsbyerne i Danmark foreslår, at kommuner skal fralægge sig ansvaret med gadebelysningen og i stedet overdrage det til landsbyerne.

- Kommunerne må overveje om de skal give ansvaret videre til landsbysamfundet i stedet. Det vil selvfølgelig betyde, at borgerne skal punge ud, men det tror jeg de vil, når de gælder trafiksikkerheden, siger Carsten Abild.

Oversigt

    Oversigt