Forsinkede breve: Patienter kommer ikke til behandling

Post og indkaldelsesbreve, der sendes fra landets sygehuse, når ikke frem til patienterne i tide. Det betyder, at sygehusene i Region Syddanmark i stigende omfang oplever, at patienterne ikke møder frem til behandlinger.

Det har uheldige konsekvenser for patienter og sundhedsvæsen, at PostNord Danmark ikke lever op til sit løfte om at levere et såkaldt quickbrev dagen efter, at det er blevet afsendt. Det fortæller jp.dk.

- Når brevene ikke kommer frem til tiden, går det ud over patienterne, som ikke får den planlagte behandling, og personalet, som må aflyse og rokere rundt, siger økonomidirektør Mogens Sehested fra Region Syddanmark til jp.dk.

Den forsinkede post er blevet et stigende problem i løbet af efteråret, efter at PostNord Danmark i sommeren 2016 indførte nye regler som konsekevens af en ny politisk postaftale.

- Vi har ikke det fulde overblik over forsinkelserne, men da vi begyndte at få meldinger fra sygehusene, lavede vi vores egen lille test. Kun halvdelen af brevene var fremme dagen efter, fortæller økonomidirektør Mogens Sehested fra Region Syddanmark til avisen.

I december indkaldte Region Syddanmark så PostNord Danmark til et møde om sagen, og aftalen på mødet blev, at PostNord Danmark skal gennemføre en mere grundig test af quickbrevene, og komme med forslag til løsninger.

Alvorligt for kræftpatienter

Det er alvorligt for kræftpatienter, hvis de ikke når en behandling, siger Bo Rix, der er chef for dokumentation og udvikling i Kræftens Bekæmpelse.

- Behandlingen i kræftpakkerne i dag er planlagt meget nøje, så hver enkelt aftale har betydning for hinanden, fortæller siger Bo Rix til Ritzau.

- Så hvis man ikke kommer til en aftale, så flytter man de efterfølgende, så man forstyrrer hele forløbet.

Formand for patienter er rystet

Formanden for Danske Patienter Camilla Hersom er rystet over situationen.

- Det er dybt pinligt, og det er udtryk for dobbelt ulighed. Dels rammer det patienter, der i forvejen er svage og sårbare, de er jo ofte fritage for digital post af en grund, og dels bor ofte de langt fra hospitalerne,  siger Camilla Hersom til jp.dk.

PostNord tester quickbreve

Peter Kjær Jensen, der er direktør for PostNord Danmark, kan ikke genkende problemets omfang. PostNord Danmark får test af quickbrevene udført af et eksternt firma, og testene viser, at rettidigheden ligger på over 90 procent.

- Men det er ligegyldigt, hvad jeg siger om kvalitet. Hvis ikke mine kunder oplever den kvalitet, er det utilfredsstillende for mig. siger Peter Kjær Jensen, der er direktør for PostNord Danmark, til jp.dk.

- Det er dobbelt uheldigt, hvis nogle af dem, som bliver ramt, er nogle af de svageste danskere, siger han til avisen. Han lover nu, at arbejde for at få procenten op.

Oversigt

    Oversigt