I det fynske folks tjeneste

Forsinkelser over Storebælt koster DSB millioner

Dårlige skinner og forsinkede tog koster DSB dyrt. Forsinkelserne forekommer primært i trafikken over Storebælt.

Dårlige skinner og forsinkede tog har efter indførslen af rejsegarantiordningen været dyre for DSB. Siden indførslen i oktober sidste år har forsinkede tog kostet togoperatøren i nærheden af otte millioner kroner.

 - Beløbet er blevet nogle millioner større, end vi havde forventet, og det skyldes hovedsageligt skinneproblemer, siger salgsdirektør for DSB's fjern- og regionaltog til 24timer. 

Endagsrejsende tegner sig for halvdelen af de udbetalte erstatninger. Togrejsende med pendlerkort kom først med i ordningen 1. januar i år og tegner sig for den anden halvdel.

Fald i antal klager

På trods af de mange erstatninger mener Bjørn Wahlsten, at DSB er bedre end sit rygte.

- 90 procent af togene kører med mindre end fem minutters forsinkelse. Det er faktisk ret sjældent, at vi er over en halv time forsinket. Virkeligheden er, at vi kører præcist, så man kan roligt tage toget, beroliger Bjørn Wahlsten.

Tidligere modtog DSB 2000 klager hver måned. Men efter indførelsen af rejsetidsgarantien 1. oktober sidste år er antallet faldet med små 100 klager hver måned, oplyser kundecenterchef Anne-Lise Bach Sørensen til 24timer.