I det fynske folks tjeneste

Forsøg med venstrekørsel skal løse trafikprop

Trængsel og kø gør det dagligt besværligt at komme til og fra Fynske Motorvej ved afkørsel 52 i Odense SV. Nu skal en helt ny trafikløsning for første gang prøves af i Danmark. Løsningen bliver venstrekørsel.

Det planlægges nye motorveje og der bliver arbejdet med at udvide de eksisterende motorveje, men samtidig er et helt andet problem ved at vokse sig stort. I myldretiden opstår der lange køer for at komme fra eller på motorvejen.

Og det er et alvorligt og voksende problem, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Der er problemer mange steder, fordi bilerne skal fra motorvejen og ind på en langt mindre kommunevej. Men mange kommuner har ikke penge til at ombygge vejene, så de kan tage presset fra det stigende antal biler, siger siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til jp.dk.

Stadig flere biler

I 2016 blev det solgt 7,4 procent flere biler end den hidtidige rekord i 2015, og trafikken på motorvejene steg i de første otte måender af 2016 med 4,3 procent i forhold til året før.

Trafikforsker Harry Lahrmann peger samtidig på, at det kan forværre problemerne, at nogle kommuner bevidst forsøger at holde bilisterne væk fra byerne ved at gøre det sværere at komme ind til byen med bil.

Læs også Vejdirektoratet lancerer venstrekørsel

FDM og DI efterlyser handling

Både FDM og Dansk Industri, DI, har i denne uge peget på de stigende problemer med frakørselsramper, der ikke kan tage trafikken. De efterlyser handling.

- Mens politikerne har fokus på at bygge nye motorveje, handler problemerne lige så meget om at hjælpe bilisterne, så de kan komme af motorvejene. Det giver f.eks. dagligt store trafikpropper, når bilisterne ikke kan komme af Motorring 3 ved København, fordi kommunevejene ikke er bygget til at håndtere den stigende trafik, siger afdelingschef Torben Kudsk fra FDM til jp.dk.

Også direktør Michael Svane fra DI Transport mener, at problemet er stigende.

- Det handler typisk om motorveje tæt på større byer. Samlet taler vi måske om 10-15 steder i landet, hvor bilisterne i dag ikke kan komme af motorvejen. Men problemet er stigende. Det handler om hovedstaden, om Vestfyn og om hele det østjyske bybånd op forbi Aarhus, siger Michael Svane til avisen.

Læs også Marianne frygter ny motorvejstilkørsel: Kan blive ulideligt

Forsøg med venstrekørsel i Odense

Vejdirektoratet er opmærksom på problemet med de såkaldte trængselspletter. Flere steder i landet er man ved at ombygge frakørselsramperne, og ved Odense bliver resultatet Danmarks første vej med venstrekørsel.

Her bytter trafikken bane til venstrekørsel henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger.

Den højresvingende trafik afvikles på sædvanlig vis i det signalanlæg, hvor de øvrige trafikanter skifter bane. Denne krydstype er blandt andet blevet introduceret i USA.

Arbejdet er i fuld gang, og det nye anlæg med venstrekørsel vil være færdigt i løbet af 2017.

Læs mere om projektet her og se Vejdirektoratets video her

02:02

Se indslag fra TV2/FYN den 9. april 2015

Luk video

Læs også Slut med trafikgener ved Odense-afkørsel

 

Ved du noget? Så send os et tip