Fortsat togforsinkelser på Vestfyn

Mens det går bedre for Svendborgbanen, kommer 23 procent af passagerene stadig for sent frem mellem Odense og Fredericia.

Juli bragte en række udfordringer med sig for togtrafikken på Vestfyn. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse. Det har blandt andet været en række signalfejl, der forhindrede tog til tiden. Problemerne fik kunderettidigheden på strækningen mellem Odense og Fredericia ned på 77 procent.

- Det er en gammel nyhed, at det er en af de mest trafikerede og sårbare strækninger, der let bliver påvirket, når der sker noget i andre egne af landet. Men det er virkeligheden. For at gøre køreplanen mere stabil introducerede vi mandag den 8. august ændringer i køreplanen, så nogle tog har fået ændrede afgangstider. Det skal give mere luft til at sikre, at kunderne når frem til tiden, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

Kunderettidighed måles ud fra en forsinkelsestolerance på op til tre minutter, og det viser, hvor mange passagerer og ikke hvor mange tog, der kommer frem til tiden. Det vil sige, at et fyldt og forsinket myldretidstog trækker mere ned i statistikken end et halvtomt tog i ydertimerne, ligesom aflyste tog tæller med i statistikken.

- De mange forskellige sporarbejder som Banedanmark har arbejdet på henover sommeren, vil medvirke til at gøre togdriften mere stabil. Det er hensigten bag de mange indsatser, der er sat i gang hos Banedanmark og DSB, siger Tony Bispeskov.

Sommerens togtrafik på Svendborgbanen har været præget af sporarbejde, der i et par uger i juli betød, at kunderne måtte stige på busser, mens Banedanmarks folk arbejdede på strækningen. Kunderettidigheden havnede i juli på 92,8 procent og samlet for de første syv måneder af året er rettidigheden nu nået op på 86,1 procent. Det er et stykke over målet for kunderettidigheden på 81,8 pct.

- Der er gjort mange tiltag for at få driften af Svendborgbanen op på det høje niveau, der tidligere har præget strækningen. Det slår igennem på rettidighedstallene, at mange kolleger hver dag gør en stor indsats. Det sporarbejde Banedanmark har udført i løbet af sommeren, er med til at gøre driften mere stabil, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

-Der er flere nyheder i vente for kunderne, når vi i løbet af efteråret indsætter flere Desiro-tog på strækningen. Den togtype kender kunderne allerede; de har lav indstigning og bredere døre, og er velegnede til at køre på en strækning, som Svendborgbanen med mange standsninger og igangsættelser, fortsætter han.

Oversigt

    Oversigt