I det fynske folks tjeneste

Forvaltning i knæ: 6 uger bagud

06:54

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense er under stærkt pres. Medarbejderne møder ind med ondt i maven, fortæller de i dag til TV 2/Fyn.

Lovgivningen bliver ikke overholdt. Der er seks ugers ventetid på at få behandlet sin sag. På sagsbehandlernes bord ligger en bunke med 10.000 personsager. Der mangler 20 stillinger. Og så er der kommet adskillige påbud fra Arbejdstilsynet ift. arbejdsmiljøet. Det er noget af det, som TV2/FYN i dag kan fortælle om Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune.

Seks ugers ventetid

I følge en rundringning, som TV2/Fyn har foretaget, kan der ses en stor forskel i, hvor lang tids sagsbehandling der er på at ansøge og få kontanthjælp i de fynske kommuner. Med andre ord kan man, ifølge nedenstående grafik, stå uden indtægt i helt op til 42 dage i Odense Kommune. Stik modsat, kan man være heldig kun at vente fem dage i Kerteminde Kommune for at modtage ydelsen. 

Grafik der viser, hvor lang tid det tager for Fyns 10 kommuner at behandle borgernes ansøgninger om at få kontanthjælp. Foto: Michel Bondo Hansen

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen overskrider byrådets beslutning om, hvor lang tid det skal tage af modtage kontanthjælp. Byrådet har besluttet, at det kun skal tage én uge, men det tager lige nu seks uger, altså fem uger for meget.

10.000 sager bagud

Det er inden for den seneste uge kommet frem, at der lige nu ligger en bunke på 8-10.000 personsager - såkaldte adviser - som venter på at blive behandlet. Administrerende direktør for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune, René Junker, nævner blandt andet de store politiske ændringer om nye regler inden for kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen som en afgørende årsag.

- De reformer, der kommer, de lægger op til, at vi skal gennemgå alle vores sager, for at finde ud af, om der er nogle sager, der skal ændres i. Og det er der i de fleste af dem. Og vores sagsbehandlere har i forvejen rigtig mange sager, sagde René Junker til TV2/Fyn i sidste uge.

Tillidsrepræsentant: Det føles ikke rart

Det store pres betyder lange ventelister og ikke tilfredsstillende kontakt til borgerne, men det betyder også stress og sygemeldinger blandt medarbejderne. Det fortæller Marie Frost Mortensen, tillidsrepræsentant og medarbejder i sygedagpengeafdelingen i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune. 

- Vi har store problemer med, at vi oplever en stigning i, at vi selv bliver ramt af stress og er nødt til at være længerevarende sygemeldt. Når man ikke kan se meningen med det arbejde, man laver, så trives man ikke på arbejdspladsen, siger Marie Frost Mortensen til TV2/Fyn.

De møder ind med ondt i maven, så det er ikke en rar følelse, at man ikke kan nå sine ting.

 Marie Frost Mortensen

- Der er rigtig mange af min kollegaer, som oplever, at de faktisk ikke er glade for at gå på arbejde. De møder ind med ondt i maven, så det er ikke en rar følelse, at man ikke kan nå sine ting, siger Marie Frost Mortensen. 

De mange sager og det ekstra arbejdspres betyder, at medarbejderne ikke længere kan følge med nye sager, som kommer ind.

- Det er rigtig utilfredsstillende for os som medarbejdere, at vi rent faktisk ikke kan udføre det arbejde, som vi i bund og grund er ansat til, fordi vi har alt for mange sager, slutter tillidsrepræsentanten.

Den dårlige trivsel har resulteret i flere påbud om arbejdsmiljøet fra arbejdstilsynet.

Rådmand: Det duer ikke

Samtaler med borgere er et af de værktøjer, som kan være med til at få folk i arbejde. De mange sager forhindrer at komme i dialog med borgerne. Det mener rådmand i Odense Kommunes Beskæftigelses- og Socialforvaltning, Steen Møller.

- Der er meget få ting som virker, når vi taler beskæftigelsespolitik, og en af dem er samtaler. Så duer det jo ikke, at vi har mindre tid til at gennemføre de her samtaler. Vi har mindre tid til at følge op overfor den enkelte ledige, siger Steen møller til TV 2/Fyn.

Reformer betyder yderligere arbejdspres

En af de ting som også går ind og påvirker presset på medarbejderne er de nye regler om kontanthjælpsloft og 225-timersreglen. En af de kommuner, som også har problemer med at overholde tidsfristen er Faaborg-Midtfyn Kommune. Her tager det lige nu fire uger, eller dobbelt så lang tid som det er anvist, at få gennemført sin sag om kontanthjælp. Her skal årsagen findes i de nye regler. Det mener chef for Borgerservice i Faaborg-Midtfyn Kommune, Kristian Fink.

- Vi kan se at der ligger 1200 borgersager, som er et resultat af lovændringerne inden for kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, som påvirker vores borgere, siger han til TV2/Fyn.

Ved du noget? Så send os et tip